zondag 29 april 2007

Faith & Fatih


www.youtube.com/watch?v=bMVdD7Fq8g4

Diepe spirituele ervaringen zijn zeldzaam. Geloven is gewoon keihard werken. Met vallen en opstaan. Als net bekeerde ‘verse moslim’ heb ik de ene na de andere Ervaring. Instant-rust bij zikr. Ládingen kwartjes die vallen bij het lezen van bepaalde aya’s. Noem maar op. Nu, ruim elf jaar na mijn bekering, zit ik niet meer in die faith flow maar is het, met beide benen op moslimgrond èn hollandse klei, hard zoeken naar religieuze inzichten.

Maar dan. Een paar weken geleden: ‘s nachts word ik in een droom plots geconfronteerd met een verschijning die mij breed glimlachend helpt bij het uitspreken van de Salaatoul Fatih. Mash’Allah, da’s even schrikken voor die nuchtere hollander die ik ook ben…

Salaatoul Fatih
"De Salaatoul wàt?"
Oké, even een stapje terug. Naar de dagelijkse geloofspraktijk van een tijani moslim uit Senegal, een aanhanger van de Zawiya Tijaniyya die zetelt in de stad Tivaouane. Koran en ahadith verankerd in zijn dagelijks leven. Veel ruimte voor extra aanbidding, zoals de Wazifa: een verzameling zikr, tasbieh en salawat (zegewensen voor de profeet, vrede zij met hem), voorafgegaan door soera Al-Fatihah. De Salaatoul Fatih maakt deel uit van de Wazifa en is een smeekgebed waarin Allah wordt gevraagd om Mohammed (vrede zij met hem) te zegenen. Tijani’s zouden zeggen "hèt smeekgebed", want zij beschouwen Salaatoul Fatih als het summum van alle salawat, dat aan de stichter van het tijanisme, Cheikh Ahmed Tijani, is overgeleverd in een droom. Correctie: Cheikh Ahmed Tijani kreeg van Mohammed (vrede zij met hem) de Salaatoul Fatih bij daglicht overgeleverd, op een moment dat hij volledig wakker was.
"Cette prière particulière fait parti de ce que le Prophète (SAW) a ordonné á Seïdina Ahmed Tidjani (RTA) et cela á l’état d’éveil, en pleine journée, de réciter et de transmettre" (CiZaT.org).

Ben je d’r nog?
De Salaatoul Fatih wordt door de tijani’s niet beschouwd als iets van menselijke makelij, maar als van Allah afkomstig en heeft voor tijani’s daarom dezelfde status als een hadith qudsi, een (heilige) overlevering waarin de overleveringsketen niet stopt bij Mohammed (vrede zij met hem) maar terug gaat tot de Almachtige zelf.

Terug naar het heden van deze log
Bij het openen van de beginpagina van mijn weblog, Via de YouTube player bovenaan deze weblogbijdrage kun je luisteren naar de Salaatoul Fatih. Deze klinkt dan ná het welkomstwoord van mijn dochter Yande "Assalaamoe Aleikoem, welkom op de weblog van mijn papa". Zoals ik in mijn tijd als ‘verse moslim’ mij heb gestort op soera Ar-Rahmaan (soera 55, zie de player in de linkerkolom van deze webpagina), zo is nu – door er regelmatig naar te luisteren – bij mij de wens gegroeid om de Salaatoul Fatih daadwerkelijk te gaan leren.

Hoezo autorisatie?
Niets mis mee met die wens, maar toch lees ik voor de zekerheid nog even de informatie van CiZaT.org (de officiële website van de Zawiya Tijaniyya van Tivaouane) er op na: www.cizat.org/zikr/salatoulfatihi. Blijkt dat je autorisatie moet krijgen om dit te mogen leren. Vreemd, denk ik nuchter, zoiets leer je toch wanneer je dat wilt? Maar ik ben mash’Allah de beroerdste niet en dus stuur ik toch maar een mailtje naar Abdoul Aziz Kébé (de eindverantwoordelijke van CiZaT). Dit is zijn antwoord:

Assalamu aleykum
Oui, vous pouvez bien apprendre le Salâtul Fâtihi et l’utiliser dans vos invocations même si vous n’êtes pas encore affilié á la Tijâniyya. Cela servira d’exercice pour vous. Celui que vous avez vu en rève est peut être quelqu’un qui vous a aidé spirituellement á utiliser le salâtul fâtih. Il vous a donné spirituellement la permission de l’utiliser en attendant de formaliser par une affiliation. Que Dieu vous guide et vous assiste. Merci pour le site je ne l’ai pas encore visité mais je ne manquerai pas de le faire inshallah et je vous donnerai mes impressions.
Dieu vous bénisse ainsi que nous!
Assalamu aleykum
Abdoul Aziz KEBE
[Assalaamoe Aleikoem,
Ja, u mag zeker de Salaatoul Fatih leren en het toepassen in uw gebeden, zelfs wanneer u nog niet bent verbonden met het tijanisme. Dat zal dan voor u dienen als een oefening. Degene die u heeft gezien in een droom is misschien iemand die u op geestelijk niveau heeft geholpen de Salaatoul Fatih te gebruiken. Hij heeft u op geestelijk niveau de toestemming gegeven het te gebruiken in afwachting van een officiëel verbond [met het tijanisme]. Dat God u moge leiden en helpen. Bedankt voor de website, ik heb het nog niet bezocht maar zal dat zeker gaan doen, incha Allah, van mijn indrukken zal ik u [te zijner tijd] op de hoogte stellen.
Dat God u, en ons eveneens, moge zegenen!
Assalaamoe Aleikoem,
Abdoul Aziz KEBE]

Daar sta ik dan met mijn mash’Allah goede gedrag…
Het is te begrijpen dat een fervent tijani aanstuurt op een verbond met het tijanisme door een mede-moslim. Daarom tovert deze reactie zeker een glimlach (van herkenning) op mijn gezicht. Ik neem de reactie van Kébé ter harte en besluit om op een goed moment er voor te gaan zitten en een begin te maken. Ik pak er dan incha Allah het boekje "Wird Tidiane" erbij (ook online beschikbaar, zie de linkerkolom van deze webpagina of klik op deze link), een boekje dat ik jaren geleden heb gekregen van mijn schoonmoeder (origineel afkomstig van mijn schoonvader). Tot slot nodig ik je uit om naar de Wazifa te luisteren via onderstaande player (voorgedragen door serigne Abdoul Aziz Sy ‘Dabaakh’).

archive.org/details/Wazifa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.