maandag 18 juli 2011

Tarawih, voeding voor de ziel #ramadan

Mijn eerste ervaring met de extra gebeden tijdens de ramadan (tarawih) is werkelijk van spirituele aard. Pure meditatie! Het is 1997 en het is mijn eerste ramadan als moslim zijnde. In de gebedsruimte van een cultureel centrum in Amstelveen (vlak naast een kerk, tegenover een KLM kantoor) doen we een tarawih gebed van acht rakaat.

Mash’Allah, bij deze (Marokkaanse) gemeenschap wordt de tijd genomen om het Woord van Allah tijdens de tarawih tot je te nemen: niet zoals in sommige moskeeën waar de tarawih bestaat uit twintig rakaat, twintig gebedseenheden die dan meer bestaan uit lichaamsoefeningen zonder dat er letterlijk wordt stilgestaan bij het Woord van Allah.

Van mijn tijd in Amstelveen staat mij een tarawih gebed bij waarin na de recitatie van soera Al-Fatihah binnen één rakaat de gehele soera Ar-Rahmaan (soera 55) werd gereciteerd (mijn favoriete soera, zoals je wellicht weet). Mash’Allah, voeding voor de ziel!


Kijk en luister via onderstaande player naar soera Ar-Rahmaan zoals gereciteerd door Ali Jaber in de Heilige Moskee te Mekka (tarawih, ramadan 1409, 1989)

UPDATE D.D. 15 JUNI 2013: Ik kan de video niet meer vinden op Archive.org. Om het goed te maken hier de complete koran door Ali Jaber in audio :-)

archive.org/details/TvQuran.com__Jaber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.