woensdag 13 juli 2011

Ramadan 2011 op Twitter, deel 1 UITERSTEN IN ÉÉN KOLOM

twitter.com/Kootje_/statuses/90852851680681985


ENE UITERSTE

Het duurt nog even voor de vastenmaand ramadan zich laat zien, maar nu al is deze maand in sommige landen een trending topic op Twitter. Gisteravond heb ik middels TweetDeck voor zo’n twee uur mijn ‘Ramadan’ kolom bijgehouden en geprobeerd een lijn te ontdekken in de overvloed aan Twitter berichten. Mensen maken zich zorgen over wáár ze de ramadan doorbrengen en over die lange zomerdagen die het vasten extra zwaar maken. Vreugde is er ook, er is zelfs een creatieveling die een gedicht heeft gewijd aan de ramadan. En @Kootje_ spreekt in een tweet zijn vreugde uit over de komende ramadan, plain and simple (zie de afbeelding bovenaan deze weblogbijdrage).


ANDERE UITERSTE

De actualiteit komt ook om de hoek kijken, en dan zijn we direct bij het andere uiterste. Onderaan deze bijdrage vind je het bericht dat de NAVO aan de (Gadaffi-getrouwe) Libische regering een staakt-het-vuren heeft voorgesteld. Commentaar van @ChangeInLibya: ”Gaddafi doesn’t respect Ramadan. Back in the 80s he hanged students and broadcast it live on StateTV while people broke their fast #libya”. Waarop ik @ChangeInLibya een bericht stuur met daarin een link naar een video van een openbare executie in 1984, verricht in een voetbalstadion in Benghazi, TIJDENS DE RAMADAN. Precies zo’n gebeurtenis waar @ChangeInLibya het over heeft. Heftig!



SELECTIE VAN ‘RAMADAN TWEETS’
12 juli 2011, 20.30-22.30 uur


ZIN IN RAMADAN!

@Kootje_ Heb zin in ramadan man
@Kootje_ Ramadan is iedereen samen in de buurt enzo, en dan in de avond samen naar moskee en daarna in de buurt chillen enzo.. Is kk leuk wollah
@ChefAbdullMumin I been #Mumin since 1 Ramadan 1426, I would have been lost w/out him taking that covering off my heart.
@Abdoelkareem yeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!!!! bijna ramadan :-D #doodgaanvoorRamadanisflinkbalen #ramadan #driewerfhoera #super #toppie #islam

Het enthousiasme is zo groot dat er zelfs door velen wordt afgeteld zie @ResulBalboa. Er is zelfs iemand @SeffAlAfriqi die er een gedicht aan heeft gewijd (ik zet wel mijn vraagtekens bij de woordkeus in de vierde regel).

Like the sunset in Ramadan.
Crept by me like shadow.
But caught my attention.
Her calm modest aura.
Striking like cloudburst.


DE RAMADAN WORDT ZWAAR!

@ubermoe Ramadan is going to be very tough this year specially during this awful weather, but I can’t really hide my love to this holly month.
@QueenNaima Last Ramadan I couldn’t make it through the whole no physical affection thing. Thats really hard. :-(

Dat het zwaar zal worden is incha Allah zeker. Hoe ootmoedig ook, ontmoediging ligt zeker op de loer. Dan zijn er mensen die je streng toespreken (helpt niet). Anderen proberen je een hart onder de riem te steken (da’s beter).

@Sabriintje Ik ga dood, ik wil geen ramadan =(
@Nofel2xA RT @Sabriintje: Ik ga dood, ik wil geen ramadan =( » Neem je woorden terug x
@Sabriintje RT @Nofel2xA: RT @Sabriintje: Ik ga dood, ik wil geen ramadan =( » Neem je woorden terug x < wrm ?]
@Mooootjuhh RT @Sabriintje: Ik ga dood, ik wil geen ramadan =( • Is mooiste maand van het jaar hoor!]

Als puntje bij paaltje komt, gaat het gros van de gelovigen (wanneer hun gezondheid het toelaat) vol goede moed met de ramadan beginnen. Dan rijst vaak de vraag:


WÁÁR GA IK VASTEN?

@Saddam_WuTang Ramadan took away all my hopes of fun in the sun. Miami is a no go for me
@RidwaneA ramadan in marokko word best moeilijk denknkik *slik*
@Ghofran01 Ik ga mn buurmeisjes echt missen als ik naar marokko ga, want met hun haal ik altijd de ramadan door & nu dus voor t eerst niet :(:(


SMEEKGEBED

De gedachten gaan altijd uit naar overleden dierbaren, zeker wanneer de vastenmaand nadert (en tijdens die maand uiteraard). Lees maar deze tweets, ze zijn bijna tegelijk gepost. Het tweede bericht lijkt wel een reactie op het smeekgebed in het eerste bericht:

@8LoveAali8 Ramadan is trending in UAE… :) Allahumma ballighna Ramadan – O Allah, allow us to reach Ramadan inshallah
@gausniac We just lost an unbelievable teacher #mualanayunuspatel Never know who’s going to make it to the next Ramadan.


GEZONDHEID, COMMERCIE 

Vele organisaties en particulieren geven informatie over de ramadan in het algemeen en de praktijk van het vasten in het bijzonder. Dat het nog een hele toer is om gewicht te VERLIEZEN tijdens de ramadan is nieuw voor mij. Toledomuslims.com heeft goede raad. En Food Safety Dubai waarschuwt voor de hoge temperaturen in combinatie met het (buiten?) uitstallen van het vroege ontbijt. En het bedrijfsleven? Zoals altijd probeert het op alle fronten een slaatje te slaan uit de ramadan.

@ToledoMuslims Ramadan Weight Loss tiny.ly/Zop6 [de verkorte link leidt naar Toledomuslims.com waar gedetailleerd wordt uitgelegd hoe verantwoord gewicht te verliezen tijdens de ramadan, want (zo is de insteek) in zo'n periode kom je juist makkelijk aan (door het veranderde eetpatroon)]
@foodsafetydubai Ramadan this year is right in the middle of the summer. Extra caution while displaying snacks for breakfast http://bit.ly/qoPihV
@TurkishAirlines Istanbul is getting ready to welcome Ramadan once again! To learn more, check out our article http://t.co/6R0ZMiJ


ACTUALITEIT

Twitter staat bol van de berichten over de NAVO. In het ene bericht staat dat de NAVO in Libixc3xab een staakt-het-vuren heeft voorgesteld, in het andere bericht staat dat de NAVO gewoon door zal gaan totdat Gadaffi verdreven is. Dan verwijst @ChangeInLibya naar het verleden:

@bnnNEWSLIVE NATO suggests a Ramadan cease-fire in Libya (USA Today) http://goo.gl/fb/6eQYS #libya
@ChangeInLibya Gaddafi doesn’t respect Ramadan. Back in the 80s he hanged students and broadcast it live on StateTV while people broke their fast #libya

Direct denk ik aan een video die ik in het verleden heb gezien op Archive.org. Ik stuur de link in een reply met het verzoek het bericht te retweeten.

@AbdulwadudLouws @ChangeInLibya Please RT: archive.org/details/ShaheedSadiqShwehdi (Shaheed Sadiq Shwehdi) Images of public execution in Benghazi (!) 1984 during RAMADAN

De link leidt naar deze webpagina archive.org/details/ShaheedSadiqShwehdi. Info: ”Shaheed Sagiq Shwehdi – Libyan martyr executed publicly on May 1984 in Benghazi , Libya while his brothers and family were watching during Ramadan”

Via onderstaande player kun je de video bekijken. NB: de beeldkwaliteit van de video is heel slecht maar kan desondanks als schokkend ervaren worden. De korte reportage toont de publieke berechting en executie in een voetbalstadion. Voertaal reportage: Engels.

archive.org/details/ShaheedSadiqShwehdi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.