zaterdag 23 juli 2011

Rechtsextremist en islamcriticus @AndersBBreivik #oslo #utoya #norway

Alarmbellen rinkelen. Het is zaterdagochtend vroeg en ik ben direct wakker. Nee hè, denk ik. Ik zet het geluid van mijn GSM af, draai me om en wil verder met waar ik bezig was (slenteren door dromenland). Dat lukt niet. Bij het met halfopen ogen checken van mijn Twitter timeline schiet ik overeind. Ik ga naar mijn woonkamer en zet mijn PC aan met de bedoeling mij over #norway #oslo en #utoya in te lichten.

Tussen alle tweets door zie ik een link naar dit bericht van de Engelse krant The Daily Mail. Het artikel bevat een aantal foto’s van de vermoedelijke dader van de schietpartij (inmiddels gearresteerd), op deze foto lijkt hij wel een royal. Uiteindelijk vind ik een link naar een Twitter account dat wordt toegeschreven aan deze man. Let wel: de enige tweet die tot nu toe is geplaatst op dit account, is van een paar dagen geleden (17 juli jl.). Het is een cryptisch bericht dat, gelezen in het licht van de recente gebeurtenissen in Noorwegen, mij een unheimisch gevoel geeft. NRC.nl geeft aan dat het gaat om een citaat van de filosoof John Stuart Mill: ”One person with a belief is equal to the force of 100 000 who have only interests.”


NRC.nl weet ook nog (in een ander bericht) het volgende te melden: ”De 32-jarige man die de politie gisteravond heeft opgepakt in verband met de schietpartij en bomaanslag in Noorwegen wordt in verband gebracht met rechtsextremisme en publiceerde op internet veelvuldig kritisch over de islam. Dat melden Noorse media.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.