woensdag 8 augustus 2007

Mijn eerste recensie exemplaar 'ever'

Mash’Allah, mijn eerste recensie-exemplaar ever gisteren ontvangen! Laatst heeft Abdulwahid van Bommel (zie foto) mij in een email er aan herinnert dat ik nog een recensie in de pijplijn heb zitten. Ik krab me achter de oren en mail terug met de vraag wat hij bedoelt.

Blijkt het over zijn humorpamflet "Valt er nog wat te lachen met die moslims" te gaan. Maanden geleden heb ik op mijn weblog al eens aandacht besteed aan dit boek. Eergisteren nog heb ik er reclame voor gemaakt in mijn nieuwste column voor Religie.blog.nl, door een tekstlink te maken naar de website van uitgeverij Bulaaq.

Ik moet maar eens gaan kijken in de bieb of het boek daar al te krijgen is, want ik kan niet zo één-twee-drie een boek kopen, laat ik Van Bommel weten. Nou, Abdulwadûd, mailt hij me terug, jij zit gewoon te vissen naar een gratis boek. Nou oké dan, mail mij nogmaals je NAW gegevens en incha Allah volgende week kan ik jou er eentje toesturen.

Is-t-ie gisteren al op de deurmat gevallen! De cover ken ik al maar tovert bij mij nog steeds een glimlach op de mond: moella Nasroeddin, achterstevoren gezeten op een ezel. Bij het uitbrengen van dit boek en de daaropvolgende media exposure is er van alles over en weer gezegd. Nu maar hopen dat ik de verleiding kan weerstaan om die hausse aan publiciteit mee te nemen in mijn incha Allah komende recensie van "Valt er nog te lachen met die moslims". Het is mijn overtuiging dat een bespreking alleen over het werk in kwestie mag gaan en eventueel ook over de plaats van dat werk in het oeuvre van de maker – en dus niet over de hausse en heisa daar omheen.

Hoewel? Sinds jaar en dag is het ook mijn overtuiging dat een recensie meer zegt over de recensent dan over het werk in kwestie. Dat zal niet anders zijn bij ondergetekende, neem dat maar van mij aan. Sinds jaar en dag is mijn hobby ‘lezen’ weggedrukt in de marge van mijn dagelijks leven. Zelfs bezoeken aan de bieb kunnen er niet vanaf – of het moet voor een boek voor één van mijn kids zijn geweest. Nu ik dit recensie-exemplaar heb ontvangen, kan ik weer genieten van de geur van een vers boek, uitgegeven door Bulaaq uit Amsterdam en gedrukt door Koninklijke Wöhrmann uit mijn eigen Zutphen.

Geen opmerkingen: