dinsdag 20 maart 2007

Grote Jihad à la Logikwiz

"De Grote Jihad = de innerlijke strijd die leidt naar innerlijke vrede". Met deze woorden open ik een verslag van een lezing, gehouden door Abdulwahid van Bommel (zie mijn log Lezing 3. De Grote Jihad van 25 december 2003). "Die Grote Jihad," aldus Van Bommel, "begint met zelfkritiek en zelfreflectie. Kijk in de spiegel en vraag aan jezelf wie je bent. ‘Hé, wie ben ik nou eigenlijk?’ ‘Wat doe ik nu?’ ‘Wat was mijn Grote Ideaal?’"

Deze vragen laat ik in het verslag vergezeld gaan van een foto van ondergetekende.

Ik moet hier aan denken bij het maken van mijn opdrachten die horen bij het begin van mijn reïntegratie-traject. Onderdeel van dit traject is een inventarisatie van wensen, ideeën, idealen en reële opties middels een werkboek, dat hiervoor gebruik maakt van prioriteitenschema’s die mij qua opzet doen denken aan die Logikwiz puzzelboekjes van Denksport. Aanvinken, keuzes maken, opschrijven – de uitkomst is soms verrassend, dan weer een bevestiging van wat ik al over mezelf weet. Een soort doe-het-zelf psychologische test, zeg maar.

Er zou eens een soortgelijk prioriteitenschema ontworpen moeten worden dat als hulp dient bij die bovengenoemde innerlijke strijd. Het is goed om zwart-op-wit zaken te zien die je al weet, wellicht vermoedt of die een complete verrassing voor je zijn. Zo’n instrument zou die Grote Jihad een stuk gemakkelijker maken, denk ik :-)

www.usc.edu/dept/MSA/reference/glossary/term.JIHAD.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.