woensdag 21 maart 2007

Kennis verwerven, maar hoe dan?

Dunyaa FM 88.9 Dakar, 20 Mars 2007 23h00-00h00 GMT
s8.quicksharing.com/v/9449154/Dunyaa_FM_88.9_Dakar_20mars2007_23h00_24h00_GMT.mp3.html

Als doorsnee-moslim, noch een imam, noch een oestaz, ben ik continu op zoek naar informatie om met name de puntjes op de i te zetten van islam in mijn dagelijks leven. Naast algemene inhoudelijke informatie heb ik ook handvatten nodig om islam nog meer in mijn leven te verankeren. Formuleringen die een moslim bij bepaalde bezigheden kan uitspreken, kunnen mij daarbij helpen. Deze informatie haal ik nu voornamelijk uit het standaardwerk "Kom tot het gebed" van Abdulwahid van Bommel. Kennis halen uit khoetba’s (vrijdagmiddagpreken) of koranlessen in een moskee is voor ondergetekende tot nu toe geen optie gebleken. De taalbarrière is daarbij de belangrijkste oorzaak. Imams die weten hoe ze op een boeiende manier in goed Nederlands informatie kunnen overbrengen over islam, zijn dun gezaaid. En ja, een boek is ook niet alles. Daarom ben ik blij dat ik regelmatig mijn kennis kan bijspijkeren middels het luisteren naar uitzendingen op de Senegalese radio, bijvoorbeeld die uitzending van Dunyaa FM van gisterenavond. De Wolof taalbarrière wordt dan geslecht door sama jabbar, mijn vrouw Ndoya.

WIRDU YONNENT OP DE RADIO Na een introductie waarin de oestaz o.a. condoléances uitspreekt en enkele smeekgebeden in het Arabisch voordraagt, volgt vijftig minuten lang informatie over formuleringen die je kan uit spreken bij het naar binnen en naar buiten gaan van je huis, het betreden van een gebedsruimte, etcetera. Dit alles ruim geïllustreerd met overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem) in het Arabisch en Wolof. De oestaz spreekt langzaam en hij neemt de tijd voor pauzes. Hij somt geen regels op die je maar "dient te volgen, punt uit". Nee, hij geeft duidelijk aan waarom een bepaalde formulering nut heeft en in welke omstandigheden onze Profeet deze formulering (wirdu Yonnent) heeft gebruikt.

DAT HEBBEN WE NODIG IN DIT LAND Niet de zoveelste successtory van een zakenman die ‘toevallig’ moslim is (ik noem maar een onderwerp) maar uitzendingen over thema’s als tawhid, zikr e.d. Bij de komst van de NIO had ik de hoop dat eindelijk tafsir de programmering van een moslimomroep zou bepalen. Teleurgesteld ben ik snel afgedropen en haal nu weer mijn informatie uit andere bronnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.