zondag 15 juli 2007

Recycling

Op één hoop, over één kam. Het gebeurt nog wel eens dat, kort door de bocht gezegd, religies met een bezem bijelkaar worden geveegd en tot één worden verklaard. Soms doet men dat uit bekeringsoverwegingen, soms om ‘de ander’ te doen inzien dat ‘wij’ (moslims bijvoorbeeld) helemaal niet zo eng zijn.

ISLAM EN HEIDENDOM
In de reactieruimte van mijn derde column voor Religie.blog.nl heb ik hierover een off-topic discussie met een mede-moslim, ene Hendrik-Jan Bakker (a.k.a. Abubakker a.k.a. Mohammed Yahya). Zijn halleluja alhamdulillah verhalen over de zegeningen van de antroposofie en de biologisch-dynamische landbouw voorzie ik van een aantal zéér kritische kanttekeningen waarbij ik de nadruk leg op de heidense origine van het Demeter keurmerk. Bakker schuift mijn kritiek op het heidense karakter van het keurmerk terzijde en noemt mij seculier omdat ik mij, in zijn optiek, kennelijk niet thuis voel bij mensen met een spirituele levensbeschouwing.

www.demeter-bd.nl/GodinDemeter.asp

ISLAM EN CHRISTENDOM
Dat Hendrik-Jan Bakker a.k.a. Abubakker a.k.a. Mohammed Yahya, als hajji nota bene, in de reactieruimte van mijn eerste column Eerst Nederlands-Hervormd, nu moslim. Wat bezielt mij? tegen iemand zegt "Dus je mag me ook christen noemen" (04/05/2007 om 16:32), gaat mij te ver. Wat Bakker betreft heeft islam open grenzen en kan er alles aan worden toegevoegd.

RECYCLING
Waarom je oude teksten hergebruiken? Je hebt hier immers al eerder over geschreven, Abdulwadûd, zou je kunnen zeggen [zie mijn bijdrage Islam en duurzaamheid? Zonder shirk SVP! van 30 april jl.]. Dan zeg ik ten eerste dat recyclen een groot goed is.
Nee, met alle gekheid op een stokje: mijn bevindingen over de ongezonde aandacht van antroposofen voor het occulte zijn hard geformuleerd en eerlijk gezegd heb ik er lang over nagedacht of ik het allemaal niet anders, lees: minder hard, had mogen formuleren. Maar dan…

NIEUWE BEVINDINGEN
Kort geleden lees ik onder een artikel op Wijblijvenhier.nl, van de hand van Bakker, de volgende reactie van Bakker himself [bedenk bij het lezen van onderstaand citaat dat het artikel zelf als onderwerp tawhied heeft, "Het centrale uitgangspunt van de islam is tawhied, eenheid, geloof in de unieke God, die geen gelijke naast zich heeft, de Schepper van het universum" zo stelt Bakker]:
#6 Hendrik Jan
Johanna, de islam heeft veel met het christendom gemeen. De islam pretendeert ook geen nieuwe religie te zijn, maar te wortelen in het christendom en het jodendom. In feite zijn dit universele beginselen die in alle religies zijn terug te vinden, niet alleen de z.g. openbaringsreligies, maar ook de natuurreligies (die wellicht ook op openbaringen berusten die we bij gebrek aan een schriftcultuur niet kennen).
Gepost op Woensdag, 20 juni 2007
www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1018-Islam-en-ecologie-deel-1.html

ABUBAKKER BAKT ZE ERG BRUIN
Ik zou over bovenstaande reactie heel veel kunnen zeggen, maar laat ik mij beperken tot de laatste zin. Bakker gooit hier niet alleen de grote religies op één hoop maar veegt er voor het gemak ook maar die ‘natuurreligies’ (lees: occulte stromingen, voodoo e.d.) bij. Daarbij haalt Je-mag-me-ook-christen-noemen Bakker het in zijn botte hoofd om de koran (hij heeft het immers over openbaringen van de grote wereldreligies, waaronder islam) in één adem te noemen met eventuele "openbaringen" van polytheïstische aard. Wal-ge-lijk. En dat in een stuk dat over tawhied (monotheïsme) zou moeten gaan. Ja, ja…

MEKKA VS. MAELSTROM
Er zijn meerdere wegen die naar Mekka leiden, lees: er zijn verschillende stromingen binnen islam, stromingen met specifieke invalshoeken. De insteek van Bakker komt mij niet voor als een stroming maar meer als een maelstrom waaruit het moeilijk ontsnappen is. Laten we Allah smeken dat Bakker straks kan zeggen Luctor et Emergo, ik worstel en kom boven. Amien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.