"De koran spoort moslims aan om [aan het herstellen van het natuurlijk evenwicht] een bijdrage aan te leveren. God droeg ons immers op beheerders van de aarde te zijn en het door Hem geschapen evenwicht in stand te houden, zowel het natuurlijke als het sociale. Ook roept de Schepper ons op om met elkaar te wedijveren in het doen van goede werken." [H.J. Bakker, persbericht van werkgroep Islam en duurzaamheid]
Zo’n beroep op het rentmeesterschap spreekt mij erg aan. Met mijn belangstelling voor soera Ar-Rahmaan waarin de natuur centraal staat en met name het EVENWICHT (55:7, 55:8, 55:9) zou ik hier iets mee kunnen. Met belangstelling lees ik het persbericht en surf vervolgens naar Sekem.com, de website van het project dat in het persbericht wordt besproken. Bij het openen van de beginpagina…
Sekem Swastika |
Argwaan steekt bij mij de kop op en ik ga eens rondneuzen op Sekem.com. De pagina "Guide Principles" lijkt mij een goed begin. Zeker omdat de werkgroep Islam en duurzaamheid in zijn persbericht spreekt over Sekem als een "islamitisch voorbeeldproject voor duurzame ontwikkeling".
www.sekem.com/english/economic/Principles.aspx?PageID=1
www.sekem.com/arabic/economic/Principles.aspx?PageID=1
De produkten en produktieprocessen van Sekem voldoen aan een hele reeks van kwaliteitsstandaarden en ISO certificaten. "They also meet international quality standards such as the International Demeter Guidelines". Demeter, denk ik, heb ik daar vroeger niet iets over geleerd op die Vrije School*? En trouwens, in die "Guide Principles" wordt er met geen woord over islam gerept (maar wel op Sekemvrienden.nl?!). Hoezo "islamitisch voorbeeldproject"?
Via Google kom ik terecht op Demeter-bd.nl en
aoezoe billahi mina-sj-sjeytaanir radjiem
daar tref ik informatie over ‘godin Demeter’ aan astaghfiroellah
Wat is er mis met doorsnee biologische landbouw? Waarom nu gelijk BD? Dan raak je verstrikt in een woud van polytheïsme, bijgeloof en al die rotzooi. Lees maar het volgende Demeter-bd.nl citaat.
"Demeter is immers de godin van de landbouw en het koren, schenkster van groei en vruchtbaarheid. Demeter verzorgt. Maar ze veroorzaakt óók de jaarlijks stilstand van de groei. Als haar dochter weer voor vier maanden in de onderwereld verdwijnt, is Demeter bedroefd en kan er niets groeien. De godin is verantwoordelijk voor de wisseling van de seizoenen en de oercyclus dood-groei-leven."
PURE SHIRK (AFGODERIJ) WAARMEE MOSLIMS ZICH NIET MEE MOGEN INLATEN. BD, ANTROPOSOFIE, DEMETER, RUDOLF STEINER AND ALL THAT SHXT: ZE NEMEN JE MEE TERUG NAAR AF, TERUG NAAR DE EUROPESE DJAHILIYA.
"Maar Abdulwadûd toch, je bent toch zo’n begrijpend tiep die graag praat met mensen van andere religies en levenswijzen?" Klopt. MAAR ER ZIJN GRENZEN, BESTE LEZER! En die zijn hier voor wat mij betreft
Als moslims het evenwicht terug brengen in de natuur? Ja natuurlijk! Maar dan met onze bronnen als basis (niet vermengd met heidense BD-bronnen). Laten wij als moslims bijvoorbeeld die aya’s 7, 8, en 9 uit soera Ar-Rahmaan, waarin wordt gesproken over evenwicht (miezaan) in de natuur èn in de handel, als uitgangspunt nemen. Sekem een "islamitisch voorbeeldproject voor duurzame ontwikkeling"? NEE.
* "Ouders met Vrije School-kinderen worden geïndoctrineerd door het milieu waarin ze terecht komen. Ze raken verstrikt in een antroposofisch web. ‘Mijn grootste kritiek op antroposofen is dat ze zich zo verheven voelen boven de rest van de mensheid’, aldus Jeurissen. Ze begrijpt wel wat de antroposofie zo aantrekkelijk maakt. ‘Een leraar zei tegen me: ‘Vroeger kon ik de wereld niet aan. Nu heb ik in de antroposofie rust gevonden.’ Mensen zoeken veiligheid in de esoterie, omdat de grote boze buitenwereld steeds dreigender op hen afkomt.’ De antroposofie is een ‘ideale’ voedingsbodem voor vluchtgedrag en irrationaliteit in tijden van sociale en economische onzekerheid." [fragment uit Lokaal Kabaal 19, september 1996 , auteur Harry Westerink: www.doorbraak.eu/gebladerte/10307l19.htm]
UPDATE
"Zich verheven voelen boven de rest van de mensheid". Een goed voorbeeld van een hautaine houding is die van H.J. Bakker. Ja, zo noemt hij zich op Sekemvrienden.nl en in de reacties op Religie.blog.nl, maar hij is ook bekend als Muhammad Yahya of Abubakker (waarom zou je je moslimnaam niet overal gebruiken?). Hij is al jaren een ouder met Vrije School-kinderen, zoals hij schrijft op één van zijn websites, en lijkt zeker in een web verstrikt te zijn. De zalvende toon over de zegeningen van het antroposofische onderwijs heeft hij zich al eigen gemaakt en het was dus nog wachten op rechter Hendrik Jan die wel even zal uitmaken wie gelovig is en wie niet.
Nou, de volgende reactie, te vinden onder mijn derde column op Religie.blog.nl, liegt het er niet om. Volgens rechter Hendrik Jan zou ik seculier zijn en niet spiritueel. Ik zou geloven in scheiding, niet in samenwerking. Ik zou polariseren. Nou, beste lezer, ik heb nog nooit zo veel gelachen :-))) Nu volgt de complete tekst van die reactie van H.J. Bakker a.k.a. Muhammad Yahya a.k.a. Abubakker. Voor de duidelijkheid: de onderstreping is van mijn hand.
Geplaatst door Hendrik Jan: Demeter Antwoord 02/05/2007, 22:07Jawohl Heinrich, kritiek op een specifieke spirituele levenshouding wordt vertaald met "seculier zijn" (lees: "ongelovig" of, op z’n minst, "niet-praktizerend"). Mash’Allah, me dunkt dat mijn spiritualiteit xc3xa8n mijn moslim-zijn in de praktijk van alledag (gebed, opvoeding, etc) moge blijken uit mijn weblog. Over en uit, incha Allah :-)
Nee, niet uit. Het draait hier om legenden uit de Griekse oudheid. Antroposofen en biodynamische boeren aanbidden geen afgoden, zoals jij suggereert. Jou geblaat over "heidens" noem ik polariserend. Het gaat hier om christenen die zeker geen voorstander zijn van terugkeer naar de afgodendienst. Zij geloven in God en werken vanuit liefde voor de Schepper en Zijn schepping. Bovendien is de oprichter van Sekem een praktiserend moslim. Het is duidelijk dat je zijn boek niet hebt gelezen, waarin hij uitlegt hoe hij de kritiek van fundamentalistische imaams weerlegt met citaten uit de koran. Je zou je eerder druk kunnen maken om de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, een seculiere club zonder enig godsbesef, die onze voedselkwaliteit denkt te kunnen waarborgen. Maar kennelijk voel je je meer thuis bij het secularisme dan bij mensen met een spirituele levensbeshouding. Ik geloof in samenwerking, jij in scheiding. Jammer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Zeg 't maar
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.