maandag 16 april 2007

Goede Tijden, Slechte Tijden en de opstanding uit de dood (mijn tweede column voor Religie.blog.nl)

Mash’Allah! De plaatsing van mijn tweede column, vanochtend om 09.31 uur, op Religie.blog.nl is een feit.

Alhamdulillahi Rabbil ‘Aalamien…

religie.blog.nl/columns/2007/04/16/goede-tijden-slechte-tijden-en-de-opstanding-uit-de-dood

Soaps komen met grote regelmaat voorbij op televisie. As The World Turns, The Bold and the Beautiful, Goede Tijden, Slechte Tijden: mijn vrouw kijkt geboeid naar deze series.
En ik kijk mee, beschouwend èn genietend.
Het wereldwijde web van verhaallijnen intrigeert me. Soapschrijvers gaan creatief om met leven en dood. Naar believen overlijden personages om hen na enige tijd te laten herrijzen. God/Allah/JHWH zij dank, hebben ze nog geen hemelvaart in hun verhalen kunnen weven. Houden zo!

Goede Tijden, Slechte Tijden. Verguisd èn geliefd. Een soap van de koude grond, een gewas afkomstig van een Australische stek, dat wel. Niet echt een afspiegeling van onze maatschappij, ondanks een paar stevige multi-culti injecties. Zo heeft GTST plaats ingeruimd voor ene Aydin: moslim èn politie-agent, Turk èn Marokkaan. Aan diens religieuze identiteit worden nauwelijks woorden vuil gemaakt en het bij mijn weten eerste hoofddoekje doet zijn intrede in GTST (Aydins moeder).

Islamitische begraafplaats
Aydins plotselinge dood verrast me en even kijk ik net zo geboeid als mijn vrouw Ndoya naar GTST. Samen vastgeklonken aan de beeldbuis, komen vragen bij me op. Hoe zullen ze omgaan met de islamitische begrafenis en alle rituelen daaromheen? Zouden ze laten zien hoe moslimgebeden worden uitgesproken voor de overledene, gewikkeld in witte doeken en gelegen op een baar? Zouden ze laten zien hoe een islamitisch gedeelte van een begraafplaats eruit ziet met de specifieke ligging van de graven? Zouden ze laten zien hoe een nis in een graf wordt aangebracht? Hoe smeekgebeden worden uitgesproken bij het werpen van drie handen aarde?

Couleur Locale
Nee. Eerdere begrafenissen zijn in GTST uitgebreid gecovered. Maar deze keer blijft het bij iets wat op een rouwbijeenkomst lijkt; terwijl het net zo goed een receptie had kunnen zijn waar mensen toevallig in het zwart zijn gekleed. GTST heeft hier kansen laten liggen om een flinke dosis islamitische couleur locale aan het verhaal toe te voegen, zonder de noodzaak op locatie in het buitenland scènes te schieten (kostenbesparend!). En dat nota bene in een tijd waarin de gemiddelde Nederlandse kijker zich meer met de dood bezighoudt dan normaal (Goede Vrijdag en Pasen zijn net geweest en over een paar weken is het Hemelvaartsdag deo volente).

Zal Aydin weer uit de dood herrijzen? Zal zijn moeder hem weer levend en wel in haar armen kunnen sluiten? U ziet het in de volgende afleveringen…

UPDATE D.D. 11 MEI 2015: Lees ook mijn weblogbijdrage
De terugkeer van Aydin van 22 februari 2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.