vrijdag 6 april 2007

Beeldvorming (II) – IJgenweis, the outtakes

Gisterenavond, 21 uur. Zoals eerder per SMS en email overeengekomen, word ik gebeld door Maarten Nota van de EO televisiegids Visie. Voor Visie verzorgt Nota o.a. de korte rubriek IJgenweis waarin een paar scherpe vragen worden gesteld aan mensen die op religieus gebied een bijzonder initiatief hebben ontplooid of zich op een andere manier religieus onderscheiden hebben. Het is een kort maar amusant gesprek. Ja, met die gristenen valt er ook nog wat te lachen! Het resultaat van het gesprek wordt mij nog diezelfde avond gemaild als bijlage in Word*. Mijn aanpassingen zullen integraal worden overgenomen, aldus Nota. ‘Mijn’ IJgenweis zal incha Allah binnen een aantal weken in Visie worden gepubliceerd.

Uiteraard past niet alles wat er is besproken in die rubriek. Het gesprek duurt ruim een kwartier en dus zal Nota een keuze moeten maken. Buiten de rubriekboot valt o.a. de betekenis van mijn moslimnaam Abdulwadûd (‘dienaar van de Liefderijke’). Mijn uitleg over de 99 Schone Namen van Allah die daarop volgt, doet Nota de volgende vraag stellen:

"Eén van de namen die er niet tussen zit, heb ik mij ooit eens laten vertellen, is ‘Vader’ hè, één van de negenennegentig namen. Mis je dat ook, of niet?"

‘t Is maar een grote boef, die Nota… Als antwoord wil ik graag een verhandeling houden met soera Al-Ikhlaas als uitgangspunt ("Hij is niet verwekt, noch heeft Hij verwekt, en Hij is niets of niemand in enig opzicht gelijk" 112:3-4). Maar voor zo’n korte rubriek is dat wat teveel van het goede en ik antwoord daarom als volgt:

"Nee, ik heb daar nog nooit zo over nagedacht. Weet je, die negenennegentig Namen die zijn compleet. Daar hoort een naam als ‘Vader’ niet bij, dus nee, ik mis die naam zeker niet."

* Update : het Word document heb ik inmiddels ontvangen en Nota heeft toegezegd al mijn aanpassingen door te voeren (de titel van de .doc file is "18ijgenweis", incha Allah zal het korte interview in Visie no. 18, week 18, worden gepubliceerd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.