zondag 9 oktober 2005

Toeval bestaat

Afgelopen nacht ben ik werkelijk buiten mezelf getreden. Nee, geen bezoeken aan gene zijde maar een nachtelijke toeval. Werkelijk schokkend, letterlijk schokkend. Voor mijn gevoel lag ik een aantal seconden te trillen met mijn benen, maar naderhand is mij verteld dat het heftige spontane spiertrekkingen zijn geweest all over my body en dat het toch echt een aantal minuten heeft geduurd.

Pas vanavond lees ik de bijsluiters van mijn twee medicijnen nog eens door. Een feest nee, een schok der herkenning. Ik had na de toeval zomaar in coma kunnen geraken. Alhamdulillah ben ik na een consult met Citalopram 20 (anti-depressivum) gestopt, maar ja, het duurt wel even voordat dat spul goed en wel mijn lijf heeft verlaten. Ik ga gewoon door met methylfenidaat maar met een verhoogde dosis (inmiddels 110 mg/dag!).

Overmotivatie kan leiden tot tunnelvisie in mijn geval: de verhoging had gisteren moeten ingaan, maar eergisteren direct na het consult heb ik al op eigen houtje de verhoging doorgevoerd en gisteren heb ik na het vergeten van een inname gesjoemeld door de vergeten pillen gewoon over de resterende inname momenten te verdelen. Stom, stom, stom.

Lees deze bijsluitercitaten eens door die zeker op mij betrekking hebben gehad. Doorhalingen geven de verschijnselen aan die mij niet zijn overkomen in bovengenoemde nacht.

"Waarop moet u verder letten?
"In zeldzame gevallen kan door gebruik van citalopram het zgn. serotoninesyndroom optreden. Dit is een zeer ernstig ziekteverschijnsel dat veroorzaakt door een overschot aan serotonine in de hersenen. Kenmerken hiervan zijn o.a. opwinding en rusteloosheid, trillen en beven, diarree, het plotseling samentrekken van de spieren, verhoging van de lichaamstemperatuur (koorts), verwarring, prikkelbaarheid en extreme opwinding welke kan overgaan in een zgn. delirium en kan leiden tot coma. Raadpleeg in zulke gevallen onmiddellijk uw arts en stop de behandeling."

"Wat moet u doen als u teveel Methylfenidaat HCl Sandoz 10 heeft genomen
"Wanneer u te veel van Methylfenidaat HCl Sandoz 10 heeft gebruikt of ingenomen, neem dan onmiddellijk contact op met uw arts of apotheker, of de eerste hulp van het dichtstbijzijnde ziekenhuis moet worden bezocht. Probeer er achter te komen hoeveel tabletten werden ingenomen. Volg de aanwijzingen van de arts nauwkeurig op. De volgende verschijnselen kunnen optreden: overgeven, opgewondenheid, bevingen, hyperreflexie (verhoging van de reflexen), spiertrekkingen, toevallen (eventueel gevolgd door coma), euforie, verwardheid, hallicunaties, delirium, zweten, blozen (flush), hoofdpijn, koorts, versnelde hartslag?, hartkloppingen, onregelmatige hartslag?, verhoogde bloeddruk?, verwijde pupillen? en droge slijmvliezen."

Nou, ‘door het oog van de naald’ komt dan het eerst in me op. Door alle consternatie heb ik er niet aan gedacht om er direct die bijsluiters op na te slaan. Alhamdulillah is de rust in mijn kop en mijn lijf al geruime tijd terug van weggeweest. Wat niet betekent dat ik nu weer overga tot de pillenorde van de dag. Contact met de arts die de genoemde middelen voorschrijft is nu zeker noodzakelijk.

Alhamdulillahi Rabbil ‘Aalimien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.