woensdag 5 oktober 2005

Normen en waarde


Mijn kids ervaren thuis de ramadan anders dan voorheen. Daar ik nu wegens medicijngebruik niet meer mag vasten, heeft deze heilige maand minder impact op hun dagelijks leven thuis. Het zijn zaken als sahoer, iftaar en bijvoorbeeld de verleidingen tijdens het vullen van de lunchboxjes van de kids voor op school ("Hm, lekker die worst, ik neem ook een plakje") die een vastende vader voortdurend met de neus drukken op de voorschriften van deze heilige maand. Tenminste, wanneer deze vader geen medicijnen gebruikt die het vasten onmogelijk maken.

Naar mijn verwachting zal ik de ramadan nooit meer vastend mogen vieren, deo volente. Het is dus zaak om voor mijn kids tijdens de ramadan extra tijd vrij te maken om hen over het hoe en waarom van ramadan te vertellen. Voorheen kwamen tijdens de ramadan hun vragen vanzelf, voortkomend uit vasten-gerelateerde thuissituaties. Nu niet meer. Daarom heb ik gisterenavond tijd uitgetrokken om Yande, Ahmed en Kiné over de ramadan te vertellen. Oké, Kiné kan het nog niet allemaal vatten, maar dat het een speciale tijd is voelt ze hopelijk wel aan. Na het voorlezen van "Ik leer een soera" uit het nieuwste nummer van het kindertijdschrift Onze Oemma, waarin soera Al-Qadr wordt uitgelegd, probeer ik hen

(1) duidelijk te maken wat de waarde is van Lailat-oel-Qadr, die Waardevolle Nacht bijna aan het eind van ramadan, en

(2) hoe de waarde van die Nacht en dus van de gehele ramadan duidelijk gemaakt kan worden aan niet-moslims. Geen eenvoudige klus, maar ik heb er een hele maand voor, dus incha Allah moet het lukken

Ingegeven door een citaat van Seyyed Hossein Nasr (al eerder geciteerd op mijn weblog) leg ik ze het volgende uit:

Eén van de bekendste wonderen voor moslims is dat iemand die niet kon lezen en niet kon schrijven, werd gekozen door God/Allah om de koran te krijgen, ‘te ontvangen’ zeg je ook wel, en vervolgens door te geven aan de mensen. Die iemand was onze profeet Mohammed, vrede zij met hem. Hij ontving de eerste verzen van de koran in de Waardevolle Nacht, Lailat-oel-Qadr, die wordt herdacht in de nacht van 26 op 27 ramadan. Eén van de bekendste wonderen voor christenen (èn voor moslims trouwens ook) is dat een vrouw die nooit de zaadjes van een man in haar buik heeft gekregen om zo in verwachting te kunnen raken, werd gekozen door God/Allah om een kind ‘te ontvangen’ en vervolgens te geven aan de mensen. Die iemand was Maria (Maryam), de moeder van Jezus (Isa). Christenen noemen dat ‘onbevlekte ontvangenis’. Deze geboorte van Isa wordt door hen herdacht op Kerstnacht (en de twee dagen erna). Voor moslims heeft de Waardevolle Nacht dus de Waarde van een Wonder, een Wonder dat centraal staat in hun manier van leven. Zo heeft voor christenen de Kerstnacht ook de Waarde van een Wonder, een Wonder dat centraal staat in hun manier van leven. Trouwens, wij moslims accepteren zeker Jezus. Voor ons is hij een profeet en de zoon van Maria, echter niet (de zoon van) God, want Allah "is niet verwekt, noch heeft Hij verwekt, en niets of niemand is Hem in enig opzicht gelijk".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.