zaterdag 22 oktober 2011

Te Koop Aangeboden: Meubilaire Goederen en Slaven (Surinaamsche Courant, 1834)


Naast mijn weblog “Islam in mijn dagelijks leven” (dat nu toch op zijn gat ligt, excusez-le-mot) ben ik op het internet ook met andere zaken bezig. Zo ben ik aan het graven in de archieven van de Surinaamsche Courant en de Nieuwe Surinaamsche Courant, op zoek naar een bijzondere invalshoek daar waar het de slavernij betreft.

Mijn oog valt al gauw op de advertentiën. Er worden boedels (afkomstig uit nalatenschap of anderszins) te koop aangeboden, de ene keer in een ‘gewone’ annonce, de andere keer in een bericht ‘van overheidswege’. Slaven maken ook deel uit van die boedels. Ik heb nu al zóveel slaven-advertenties gezien dat ik ben afgestompt en mij betrap, bij het doorspitten van de kranten, op gedachtes als “Nee, hè, weer zo’n bericht”, wanneer ik voor de zoveelste keer een slaven-advertentie zie:




Wat ben ik dan blij dat ik dan merk dat zulke annonces op “Marktplaats” echt bijzonder worden gevonden, ook door anderen. Ik ga er zeker iets mee doen, maar wàt, daar moet ik zelf nog achter komen. Gáandeweg, zo komen mijn projecten meestal tot stand. De naamgeving van slaven door slaveneigenaren lijkt mij op dit moment ‘mooi’ om uit te diepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.