dinsdag 20 maart 2012

Dabakh audio archief ondergebracht bij Archive.org

November 2006. Na wat random zoeken vind ik de index pagina luxus.seneweb.com/dabakh met daarop de tekstlinks naar 44 audiobestanden: een verzameling radiofragmenten en toespraken van en over Sëriñ Abdoul Aziz SY ‘Dabakh’ (ook gespeld als ‘Dabaakh’), van medio jaren 50 tot zijn dood in 1997 de grootkalief van de broederschap der tijani’s, gezeteld in de stad Tivaouane, Senegal. Ook zijn er vele religieuze gezangen te horen. Ik besef dat het een ware schat is, van belang voor de religieuze geschiedenis van Senegal. Niet lang na de download van deze schat, verdwijnt het van het internet. Zelfs het Internet Archive van Archive.org heeft de pagina niet kunnen bewaren (jammer, anders waren de 44 mp3-bestanden ook bewaard).

Maart 2007. De beheerder van de tijani website Mamserigne.fr blijkt bij het samenstellen van zijn archief rijkelijk geput te hebben uit het Dabakh archief zoals gepubliceerd op Seneweb.com.

September 2007. Fondationdabakh.sn doet hetzelfde. Zelf stel ik de 44 bestanden ook beschikbaar via mijn Dailymotion account, mijn WAT.tv account en diverse audio upload services als Filecrunch. Mash’Allah! Dabakh.net embedt een aantal van de Dailymotion bestanden, vergezeld van een compliment, gedeeltelijk in het Nederlands: “Merci à notre ami Abdoul Wadud. Bedankt.” Kijk, daar doe ik het voor!

September 2009. Het gehele Luxus archief van Dabakh zet ik op YouTube, verdeeld in fragmenten van niet meer dan tien minuten (dat was destijds nog het maximum per file). Dat was een goede zet, de belangstelling voor het Dabakh audio archief leeft weer op. Een jaar later zet ik de bestanden ook nog in mijn eigen Web-log.nl archief, zo zijn ze gemakkelijk te downloaden. Door de migratie van augustus 2011 ben ik deze bestanden verloren. Online archiveren, op dat gebied valt er voor mij nog veel te leren…

Heden, maart 2012. Tijdens het herstellen van mijn weblogarchief (dat in de war was geraakt door de migratie van Web-log.nl naar Weblog.nl) kom ik bijdragen tegen gewijd aan het Dabakh audio archief. Ik besluit de 44 mp3s onder te brengen bij Archive.org. Zo hebben de bestanden (voor de eerste keer) één playlist en is download van bestanden naar keuze nu een fluitje van een cent.

archive.org/details/DabakhAudioArchive

Op de Archive.org pagina nodig ik bezoekers uit om in het commentaar-gedeelte beschrijvingen van de bestanden te posten. Ik ben zelf niet bij machte om uitvoerig elk bestand van een beschrijving te voorzien. Uitzonderingen daargelaten. Maak je voor het eerst kennis met Dabakh en versta je geen woord Wolof, dan valt er nog zeker wat te genieten.

LUXUS 01 DABAKH
archive.org/download/DabakhAudioArchive/Luxus01Dabakh.mp3

In Senegal is het gebruikelijk dat de woorden van een sëriñ (geestelijk leider) worden uitgesproken door iemand anders. De sëriñ spreekt een regel uit, direct op luide toon gevolgd door de spreker die de woorden herhaald. Dit fenomeen kom je in het gehele archief tegen – in heel Sènegal for that matter. [In de video behorende bij de bijdrage E.H. Youssou Ndour in gebed, ingebed in ziyaar d.d. 18 maart jl. vind je ook een mooi voorbeeld van deze manier van spreken] Luister als voorbeeld eens naar het eerste bestand. De afwisseling tussen de sëriñ en de spreker gaat zó snel. Wàt een ritme!

LUXUS 08 DABAKH
archive.org/download/DabakhAudioArchive/Luxus08Dabakh.mp3

Na een introductie door Mouhamadou Mansour MBAYE volgt een radioverslag (gedeeltelijk in het Frans) van de gebeurtenissen rondom de begrafenis van Lamine Gueye (zie deze YouTube video voor een nieuwsitem over deze politicus die ten tijde van de opname voorzitter was van de Senegalese ‘Tweede Kamer’).

LUXUS 09 DABAKH
archive.org/download/DabakhAudioArchive/Luxus09Dabakh.mp3

Vervolg 'Lamine Gueye'. Dabakh houdt een toespraak (in het Arabisch) en gaat voor in gebed. Het is een speciaal gebed voor de overledene (djanazah gebed). Na de takbiers horen we vanaf 20m35s nog enkele minuten een religieus gezang. Wàt een sfeer!

LUXUS 27 DABAKH
archive.org/download/DabakhAudioArchive/Luxus27Dabakh.mp3

Sëriñ Abdoul Aziz SY reciteert uit de Heilige Koran (diverse fragmenten). In het eerste fragment (tot 7’25″) reciteert hij op een manier die ik nog nooit van een recitant heb gehoord, met een ‘toonzetting’ [excusez-le-mot] ver verwijderd van wat gebruikelijk is. Wat een róerende recitatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.