woensdag 28 maart 2012

Begin belegering Sarajevo, 20 jaar geleden (I)

[op 6 april 2012 is het precies 20 jaar geleden dat de belegering van Sarajevo begon, daarom nu onder de noemer Sarajevo 2012 een aantal weblogbijdragen waarin deze stad een rol speelt]

Vandaag is journalist Harald Doornbos aangekomen in Sarajevo, samen met zijn vrouw en collega Jenan Moussa. Doornbos heeft jarenlang bericht over (voormalig) Joegoslavië en heeft zelfs een aantal jaren in Sarajevo gewoond. De komende tijd ga ik grabbelen in kranten- archieven, op zoek naar artikelen over (het beleg van) Sarajevo.

Incha Allah vind ik ook archieven van GPD kranten. Dan heb ik de kans om artikelen van de hand van Harald Doornbos tegen te komen. Zou toch mooi zijn! Om te beginnen neem ik een duik in het Historische Kranten archief van de Koninklijke Bibliotheek (kranten.kb.nl). Als ik mij beperk tot de jaren negentig kom ik bijna alleen De Telegraaf tegen: "Als de jongens het maar naar hun zin hebben" is een wel heel vreemde kop en dat stuk over De ‘gekke dierenvoeder’ van Sarajevo is op een hele andere manier bijzonder. Bekijk en lees deze selectie van een aantal Telegraaf artikelen uit de ‘begintijd’ van de belegering van Sarajevo. Elk artikel is ook verdeeld in knipsels (.jpg) en beschikbaar in een .zip pakket.

- NOODKREET VAN REGERING BOSNIË-HERCEGOVINA
kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010646741%3Ampeg21%3Ap005%3Aa0321
De Telegraaf, 6 april 1992 (klik hier voor krantenknipsel in .zip)

- “ALS DE JONGENS HET MAAR HUN ZIN HEBBEN”
kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010646732%3Ampeg21%3Ap005%3Aa1209
De Telegraaf, 25 april 1992 (klik hier voor krantenknipsel in .zip)

- TOTALE OORLOG ONAFWENDBAAR IN BOSNIË-HERCEGOVINA
kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010646652%3Ampeg21%3Ap011%3Aa0454
De Telegraaf, 5 mei 1992 (klik hier voor krantenknipsel in .zip)

- BOSNIËRS EN ALBANEZEN ZOEKEN STEUN IN TURKIJE
- VS BEREID LUCHTMACHT IN TE ZETTEN IN GORADZE
- DE “GEKKE DIERENVOEDER” VAN SARAJEVO
kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010646585%3Ampeg21%3Ap009%3Aa0545
De Telegraaf, 29 juli 1992 (klik hier voor krantenknipsel in .zip)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.