maandag 19 september 2005

Krentenbaard?!

"Met Ernie kan ik wel goed slapen, zonder Ernie kan ik niet goed slapen", vertrouwt Kiné mij toe.

Sinds afgelopen woensdagochtend is ze ziek thuis en heeft ze voortdurend Ernie bij zich om haar te troosten. Ze heeft krentenbaard, een kinderziekte terug van weggeweest. Ik had er nooit van gehoord, tot er een aantal weken geleden op de school van mijn kinderen A4-tjes kwamen te hangen met de mededeling:

LET OP, ER HEERST KRENTENBAARD 


Krentenbaard ziet er in het begin uit als een koortslip, maar de plekjes worden dan groter en groter wanneer er niets aan gedaan wordt. Bij sommige kinderen zijn de plekken tot in de mondholte te vinden, maar dat is alhamdulillah bij Kiné niet het geval. Sinds vrijdag behandel ik de plekjes met Fucidin crème, een anti-bioticum. Haar mondhoeken doen nog steeds zeer, dus brood, koekjes en dergelijke eet ze stukje bij beetje. Vanochtend bijvoorbeeld laat ze haar cornflakes eerst zacht worden. Daarna drinkt ze de melk op met een rietje en doet ze vervolgens de stukjes cornflakes voorzichtig in haar mond. Ndeyesaan, meisje toch.

Wanneer Yande en Ahmed naar school zijn gebracht, vraagt ze voor de zoveelste keer om een video van Tom & Jerry, maar na eventjes kijken heeft ze er al genoeg van. Ze is moe. "Ik wil televisie uit" zegt ze (dat vraagt ze anders nooit :-) en vraagt dan om een bekertje melk (een natuurlijke keuze :-). Ik zet de radio (onze computer eigenlijk) op Alhamdoulilah FM, een radiostation met vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week, koranrecitatie. Het station zendt ook uit op de FM-band in Dakar en omstreken. Terwijl we samen luisteren en Kiné met een rietje voorzichtig haar melk drinkt, breng ik het gespreksonderwerp op Ernie.

"Waar zijn de papa en mama van Ernie?"

"Die zijn dood. Dan kan Ernie toch bij mij goleren?" Mash’Allah, bij Kiné wisselen medeklinkers nogal eens van plaats. Zo kent ze begrippen als kluffenen, skroopjes en gabuettes. Niet voor lang incha Allah, want ze gaat al eens per week naar een logopediste, ‘juf’ Majorie. Dus ik hoop dat haar praaksproblemen binnenkort over zijn, evenals haar brentenkaard. Deo volente.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.