woensdag 12 september 2007

Een Senegalese schotel op het menu

Sinds kort kunnen we hier thuis in Zutphen de twee nationale Senegalese televisiekanalen ontvangen: RTS1 (nieuws, actualiteitenrubrieken, talk shows, religieuze programma’s en een beetje muziek) en 2STV (veel muziek en soaps, maar ook talk shows, reportages en religieuze programma’s – voorheen RTS2S). Het heeft even geduurd tot we alle benodigde spullen bij elkaar hadden (receiver, schotel en afstandsbediening zijn los gekocht) maar nu hebben we dan ook wat!

AFGESTEMD OP DE RAMADAN De ramadan komt eraan (vanaf morgen incha Allah) dus we zijn net op tijd, want de programmering van de Senegalese televisie wordt dan helemaal afgestemd op de vastenmaand. Islam slaat dan de klok met koranexegese (tafsir), overleveringen uitgelegd voor een breed publiek, religieuze gezangen van de verschillende moslimbroederschappen die Senegal rijk is en uiteraard koranrecitatie. Ik herinner mij van een verblijf in Senegal (ramadan 2000-2001) de beelden van twee jonge jongens die tegelijk een aantal aya’s voordragen: unisono, met alle wendingen en pauzes op precies dezelfde momenten. Mash’Allah…

MARKT EN MEKKA Kijkend naar RTS1 en 2STV kom ik ook voor verrassingen te staan. Ik weet wel dat islam helemaal in het dagelijks leven van de Senegalezen zit gebakken, ook weet ik dat islamitische hoogtijdagen hun invloed hebben op de markt (prijsstijgingen!), ik heb op mijn weblog zelfs eens aandacht besteed aan het twijfelachtige fenomeen van het cadeau krijgen van een ticket naar de hajj (de verplichte bedevaart naar Mekka). Een paar dagen geleden zie ik echter een reclameboodschap die werkelijk alles slaat. Bij het bekijken ervan lig in een déuk. Waar gaat het om?

JADIDA is een Tunesische margarine (in de commercial abusievelijk aangeduid als ‘beurre’) die de consument een grote worst voorhoudt: bij aankoop van een product kun je niet alleen kans maken op het winnen van een televisie, koelkast, meubel of een studiebeurs, maar ook op een schaap (wanneer het offerfeest daar is) of een ticket naar Mekka (wanneer de hajj nadert). Aan de ene kant is deze commercial ‘islam in het dagelijks leven’ ten top, aan de andere kant is het een goed voorbeeld van een marktfilosofie: stel de consument zaken in het vooruitzicht die hij of zij zelf moeilijk kan bekostigen en ze kopen je product wel.

www.youtube.com/watch?v=-udM91KmsOE



www.almes-dv.com (fabrikant Jadida – Radès, Tunesië)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.