zondag 28 december 2008

Jiddische clip op 2STV, mesjogge toch :-)

Multiculti in het kwadraat, da’s de clip die ik vanochtend heb gezien op 2STV: een grijze bebaarde zanger, omgeven door Senegalese danseressen, die in vloeiend Jiddisch een loflied op Medina ten gehore brengt. Het gaat om de (gelegenheids?)formatie Ben Zimet et la Bamba du Soir, de titel van het lied is La Medina Dorée (productiemaatschappij: Medina 23 van Mouhamed Diagne). Jammer genoeg heb ik op het moment van het plaatsen van deze weblogbijdrage die clip nog niet op het internet kunnen vinden. Even  geduld a.u.b. :-)

Wat ik wel vind is een grote lading aan informatie over Ben Zimet: voor mij een absolute eye-opener! Tik zijn naam eens in bij Google of een andere zoekmachine, et voila! Dat hij linken heeft met Senegal wordt mij direct duidelijk. Ben Zimet is de directeur geweest van de tweede editie van het festival international du conte et de la parole de Gorée (april jl. gehouden op het voor de Senegalese kust gelegen eiland Gorée, tegenover Dakar). Zijn zoon Joseph Zimet is werkzaam als politiek adviseur in Frankrijk en is getrouwd met Rama Yade, de Franse staatsecretaris voor Buitenlandse Zaken en Mensenrechten (meer info). Zij is van Senegalese afkomst.

Ben Zimet is ook actief als verhalenverteller en acteur. Klik op onderstaande link om een artikel te lezen over het bovengenoemde festival en Zimets aandeel daarin.

fr.allafrica.com/stories/200804290736.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.