maandag 11 juni 2007

Sporen van mijn schoonvader in online Rufisque archief


De laatste dagen ben ik bezig met een PowerPoint presentatie die bedoeld is ter ondersteuning van een spreekbeurt van mijn dochter Yande. "Groetjes uit Senegal" heet het en is bedoeld om het beeld van Afrika, dat ontstaat is door allerlei Rimboe programma’s, te corrigeren.

Diverse aspecten van Senegal passeren de revue waaronder haar geboorteplaats Rufisque. Uiteraard besteed ze ook aandacht aan haar grootvader (schoonvader van ondergetekende), El Hadji Maguette Birama Sarr. Wij weten al sinds jaar en dag dat hij lang actief is geweest in de politiek, maar behoudens enkele foto’s uit eigen archief (zie foto’s hierboven) en de bijdragen die ik aan hem heb gewijd op mijn weblog, hebben we nooit een spoor van hem kunnen ontdekken op het world wide web. Tot eergisteren!

Op de website RufisqueNews.com staan enkele artikelen over grote namen uit het verleden die iets hebben te maken met Rufisque. El Hadji Maguette Birama Sarr wordt niet met name genoemd, maar dan toch…

www.rufisquenews.com/alioune_badara_mbengue.html

Op een pagina gewijd aan Alioune Badara Mbengue vind ik een foto van El Hadji Maguette Birama Sarr
(zie foto rechts). Op de foto, vooraan van L naar R : Alioune Badara Mbengue, Lamine Gueye en toenmalig president de la république Léopold Sedar Senghor. Achter Senghor zit een jonge Birama Sarr (ca. veertig jaar, de foto is waarschijnlijk genomen in 1962, het geboortejaar van mijn vrouw Ndoya).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.