zondag 17 juni 2007

De rem erop

Rem
De laatste tijd ben ik meer bezig met mijn "huiswerk" voor mijn reïntegratietraject en steek ik überhaupt meer energie in andere zaken dan mijn weblog. Da’s effe wennen, maar de rem moet er op voordat ik opbrand.

Repliek
Incha Allah zal mijn Religie.blog.nl column nu maandelijks verschijnen (dat was tweewekelijks). Een mooie gelegenheid om nog eens de reacties na te lezen die in de reactieruimte van mijn vijfde column zijn geplaatst (zie link onder deze alinea). Mash’Allah, het zijn er inmiddels vijftig (op het moment van plaatsing van deze bijdrage). De reacties zijn niet allemaal on topic maar dat mag de pret niet drukken. Meerderen proberen mij online te bekeren, maar ik laat ze maar. Op die manier leer ik veel over hun visie, leer ik veel over de manier waarop zij deze visie uitdragen en weet ik zodoende de valkuilen te ontwijken en hen van repliek te dienen waar nodig.

religie.blog.nl/columns/2007/05/28/abdulwad-d-is-geschokt-over-christelijke-visie-op-het-laatste-oordeel

Reacties (1)

EXEGESE De eerste reactie is van ‘J.W. Dijkshoorn’ [28/05/2007, 11:45] en is exemplarisch voor vele reacties die volgen: een begrijpende toon gevolgd door vele bijbelcitaten en diepgravende exegese. Online zending of missie! ‘Volgeling van Jezus’ [28/05/2007, 14:25] doet er in de tweede reactie nog een schepje bovenop en sluit af met vriendelijke groeten.

VEEL GELEERD In een reactie [28/05/2007, 15:21] laat ik ‘J.W. Dijkshoorn’ weten veel van hem geleerd te hebben en vraag ik christelijke lezers of zij hun geloof ook zo benaderen als ‘volgeling van Jezus’ – het christendom als relatie, niet als religie.

LET’S AGREE TO DISAGREE In de reacties die volgen komen de duidelijke verschillen tussen christendom en islam naar boven. Moslims die de torah, psalmen en het evangelie van Jezus zien als boeken die niet meer (volledig) intact zijn, terwijl christenen deze nog steeds als het woord van God beschouwen. Let’s agree to disagree [30/05/2007, 20:47] zeg ik op een gegeven moment. Waarna het gespreksonderwerp zich verplaatst naar de controleerbaarheid van de diverse geschriften.

PROVOCATIE Dan komt er een reactie van ene ‘Michiel Mans’, een atheïst van het zuiverste water die zijn weblog heeft ondergebracht bij Gregoriusnekschot.nl (dan weet je het wel). Hij gelooft niet in "God, Allah of Juju" [01/06/2007, 23:49] laat hij direct weten. Een directe reactie op het betoog van ‘Michiel Mans’ laat ik achterwege, terwijl ik nog wel op woorden van ‘volgeling van Jezus’ reageer [02/06/2007, 08:35]. Ene ‘Erik’ stelt mij een off topic vraag over de uitdrukking ‘Vrede zij met hem’ [02/06/2007, 11:12]. ‘Michiel Mans’ volgt de discussie vanaf een afstand en komt dan met een provocatieve reactie. "Allemaal heel leuk dat lettern**ken achter de komma…" zegt hij en vervolgens vraagt hij naar het bewijs van het bestaan van God [05/06/2007, 01:57].

ER WORDT GEHAPT ‘Erik’ hapt [05/06/2007, 11:05] en houdt een hele verhandeling. ‘Michiel Mans’ reageert met een sarcastisch "Sterk bewijs, Erik". Diezelfde ‘Erik’ hapt opnieuw en terwijl ik met Erik ideeën uitwissel, gaat hij in de clinch met ‘Michiel Mans’. Ik hou me erbuiten en ga opnieuw in op een algemene vraag van ‘Erik’ over de achtergronden van de rituele wassing (woedoe).

SPEAKING TERMS Tot nu toe heeft ‘Michiel Mans’ of een andere overtuigde atheïst niet (opnieuw) van zich laten horen. Wel heeft ‘Liesbeth Veldhoen’, een andere overtuigde christen, mij vragen gesteld over mijn geloofsbeleving [12/06/2007, 21:22]. Kijk, dat zijn nou vragen waar ik wat mee kan. Als we qua visie toch niet nader tot elkaar komen, laten we dan op een gewone manier onze meningen uitwisselen (zonder elkaar te willen bekeren!). Speaking terms, niets mis mee!

Reacties (2)

Deo volente blijf ik ook bezig als actieve lezer van Religie.blog.nl: alle informatie absorberen en waar nodig (of niet :-) een reactie achterlaten. Voor een actueel overzicht van Religie.blog.nl artikelen waar ik één of meerdere reacties heb achtergelaten, verwijs ik je naar het linkenoverzicht in de linkerkolom van mijn weblog. Het overzicht staat daar onder het kopje "Abdul @ Religie.blog.nl" en bevat tevens links naar al mijn columns die op Religie.blog.nl zijn verschenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.