zondag 28 januari 2007

Halal of niet halal? Da’s de hamvraag!

De Koran, soera 5 Al-Maidah "Het Tafelkleed", aya 3

HET ZAL WEL HALAL ZIJN Niet alles wat bij een moslimgezin ter tafel komt, is halal. Vlees bijvoorbeeld is een bron van twijfel. Is het nu halal of niet? De islamitische spijswetten zijn overzichtelijk, maar het blijft schipperen in een maatschappij waar stukjes oemma met hun eigen toko’s zonder een éénduidig halal keurmerk een appèl doen op het vertrouwen van de klant. "Het ligt in de schappen van deze moslimslagerij, dus zal het wel halal zijn." Rond kerst ligt bij ‘mijn Turkse slager’ in het centrum verse voorverpakte kalkoenen. Zou hen postuum nog een haastig "Bismillah wa Allahoe Akbar" zijn toegefluisterd? Alle gekheid op een stokje, wanneer een medewerkster mij desgevraagd laat weten dat zij "het niet zeker weet" of deze kalkoenen halal zijn, heb ik mijn twijfels over de rest van het aanbod.

PRODUCTIEPROCESSEN Laat ik dit stukje eens toespitsen op het aanroepen van Allah over het te slachten dier. "In de Naam van Allah en Allah is Groot" zegt men voor het mes er in wordt gezet. In een land als Senegal (het land van mijn schoonfamilie) kun je er vanuit gaan dat dat ook inderdaad gebeurt (incha Allah). Maar denkend aan al die moderne high-tech productieprocessen van de vleesverwerkende industrie, vraag ik mij af in hoeverre Zijn Naam daadwerkelijk deel uitmaakt van die processen wanneer het vlees betreft dat als halal wordt verkocht.

Dan nu de uitsmijter. Imam Abdulwahid van Bommel heeft mij eens in een terzijde, tijdens de opnames van het interview uit 1996 met ondergetekende, een anekdote verteld. Het is inmiddels een klassieker, maar het blijft een leuke:

In een Egyptische slachterij (of was het nu in Turkije?) waar kippen worden verwerkt, zou alles geautomatiseerd gebeuren. Inclusief het aanroepen van Zijn Naam. Voor er in de nek van een kip machinaal zou worden gesneden, zonder het direct te onthoofden uiteraard, zou, geactiveerd door een sensor, uit een klein luidsprekertje "Bismillahoe wa Allahoe Akbar" klinken :-)))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.