zaterdag 20 mei 2006

1-1-2

Vrij associëren is in het wilde weg verbanden leggen tussen woorden, gegevens en gebeurtenissen. Een onmisbare gave voor bijvoorbeeld cabaretiers en stand-up comedians. Een vrij vermoeiende (op)gave ook, maar een ADHD’er als ik kàn soms niet anders. ‘Soms’ zeg ik nu. Want sinds mijn nieuwe baan bij een alarmcentrale heb ik in werktijd zoveel nieuwe kennis op te nemen en uitdagingen aan te gaan, dat het vrij associëren dan wel plaats móet maken voor concentratie (op mijn werkzaamheden). Ja, een wereldbaan kan wonderen doen voor types als ik.

Dat neemt niet weg dat ik, wanneer de werkdruk het toelaat uiteraard, af en toe vrij associëer – bijvoorbeeld in conversatie met collega’s. Zo kom ik er donderdag jl. in zo’n conversatie achter dat ‘mijn nummer’ 112 is. Iedereen op de werkvloer heeft een nummer dat wordt gebruikt voor de administratieve verwerking van de binnengekomen meldingen. De associatie met het alarmnummer 1-1-2 is dan al gauw gemaakt.

Die donderdag ben ik helemaal gaar van (weer) nieuwe indrukken. Moe maar voldaan fiets ik terug naar huis. Het is een rit van een uurtje langs weilanden, door een bos en wat dorpjes en ik heb zoals elke rit ruim de tijd om mijn gedachten de vrije loop te laten. Soebhanallah, denk ik, terwijl ik de boslucht opsnuif, nummer 112 kan ook staan voor soera Al-Ikhlaas, hoofdstuk(je) nummer honderdtwaalf uit de koran. Die soera waarin de tawhid, de Eenheid van Allah soebhana wa ta’ala, wordt geformuleerd. Vol van ontzag voor Hem reciteer ik deze soera zachtjes voor me uit.

Even later. Weg van de natuur en terug in de bebouwde kom van Zutphen geniet ik thuis nog even na van mijn overdenkingen en besluit één dezer dagen incha Allah weer eens te luisteren naar dat mash’Allah machtig mooie radioprogramma over tawhid van de Nederlandse Moslim Omroep (NMO) - het radioprogramma dat, kort na mijn bekering tot islam, veel voor mij heeft betekend:

iimdl.blogspot.nl/2004/02/tawhid-nmo-radio-27-juni-1996.html

www.wat.tv/audio/nmo-radio-tawhid-27-juni-1996-1way_2fvj1_.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.