maandag 14 februari 2005

Valentijnsdag

Al-Wadûd, één van de 99 Schone Namen van Allah
"Al-Wadûd : De Liefhebbende
"Al-Wadûd : Degene Die op objectieve wijze liefheeft Al-Wadûd is Degene Die liefheeft.
"Volgens sommige geleerden op religieus gebied is Al-Wadûd Degene Die vele zegeningen verleent aan degenen die Hem gehoorzamen. Al-Wadûd, zo meent Al-Ghazzaalie, heeft dezelfde betekenis als ‘zegening’ en zegening houdt in het goed doen aan anderen. De juiste houding ten opzichte van deze naam is dat je het welzijn van anderen belangrijker vindt dan je eigen welzijn. Anders gezegd: je dient het algemene welzijn te prefereren boven je persoonlijke welzijn. Verder houdt het in dat je aan anderen toewenst wat je jezelf toewenst."
[citaat uit: De 99 Schone Namen van Allah, door Zahurul Hassan Sharib - 1992, Moslim Informatie Centrum (MIC), Den Haag / NKB Uitgeverij bv, Bleijswijk]

Na het uitspreken van de shahada op 31 maart 1996 is mij geen moslimnaam gegeven. In de Indonesische moslimgemeenschap waar ik de shahada heb afgelegd, zijn er zelfs Indonesiërs die hun originele Nederlandse roepnaam hebben behouden (zoals Ronnie, Piet en andere Jan-Piet-en-Klaas-namen) terwijl hun Nederlandse broeders allemaal een nieuwe (moslim-)naam hebben. Bij het lezen van het boekje "De 99 Schone Namen van Allah" (door Zahurul Hassan Sharib) kom ik indertijd de Naam "Al-Wadûd" tegen. De uitleg raakt mijn hart en ik besluit dat ik graag verder door het leven wil als "De dienaar van De Liefhebbende": Abdoe Al-Wadoed > Abdulwadûd. Dat wil niet zeggen dat alles wat ik in de uitleg aantref voor wat betreft ‘de juiste houding’ mij dat ook inmiddels heb eigen gemaakt. Nee, er valt wat dat betreft nog veel aan mij te verbeteren. Mijn naam Abdulwadûd werkt in deze meer als een reminder.

Een dag als vandaag, Valentijnsdag, zegt mij niet zoveel. Net als op andere dagen van het jaar zal ik ook dan menigmaal mijn vrouw mijn liefde verklaren. "Je t’aime jusqu’a après le milliardième alakhira, et après" zeg ik haar dan. Waarmee ik maar wil zeggen dat de dood ons niet zal scheiden. Incha Allah.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.