zondag 22 augustus 2010

Sommes-nous des bons croyants? (een commentaar op de verzuilde Senegalese samenleving) Seneweb.com Lesoleil.sn

Op de eerste dag van de ramadan (hier in NL) gaf ik het al aan: Senegal is een verzuilde samenleving. In deze context wil ik je aandacht vestigen op een verhelderend commentaar (in het Frans) van ene Souleymane Diam SY, zoals gisteren gepubliceerd op Soleil.sn en overgenomen door Seneweb.com.

Overigens kan ik je zeggen dat ik in Senegal nooit wat van die verzuiling heb gemerkt. Bidden deed ik samen met moslims van verschillende broederschappen en soms ging ik met een groep tijani's naar een moskee van de Ibadou Rahmane. Als 'nuchtere hollander' zou ik dan zeggen 'Waar is het probleem?' Het antwoord vind je incha Allah in het genoemde commentaar èn, niet te vergeten, in de lezersreacties op Seneweb.com.

SOMMES-NOUS DE BONS CROYANTS ? – mosquées mouride, tidiane, ibadou, toucouleur : La foi en ordre dispersé
Seneweb.com / Lesoleil.sn, 21 Aout 2010

lees ook: Altijd hetzelfde liedje, weblogbijdrage d.d. 11 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.