donderdag 17 juni 2010

Tala’al Badru Alayna (Oum Kalthoum)

De Community Video sectie van het Moving Image Archive van Archive.org. Een uurtje geleden. Ik klik op "All items, most recently added first" en vind als één van de eerste zoekresultaten 'talealbedru'. Dat herken ik direct als een overbekend islamitisch gezang. Doorklikken doe ik in eerste instantie niet. "Van dat lied heb ik vele versies, van Yusuf Islam bijvoorbeeld, en vele anderen" denk ik dan. Toch klik ik even later door en kom dan terecht op een webpagina waar ik kan luisteren naar "Tala'al Badru Alayna" gezongen door niemand minder dan die ene mash'Allah Egyptische superster, Oum Kalthoum!

Het is een mooie versie. Tijdens het beluisteren kijk je naar een beeldarchief van Oum Kalthoum: foto's, elpeehoezen, e.d. Er is één maar. De uploader van deze versie laat het gezang voorafgaan door een bizarre mix van oproepen tot het gebed: muezzins met hoorbaar strijkers op de achtergrond terwijl je kijkt naar foto's van Oum Kalthoum. Dat is dan ook gelijk het enige minpuntje.

Op 00m34s begint een kinderkoor met het refrein van "Tala'al Badru Alayna". Wanneer op 01m10s Oum Kalthoum begint te zingen ben ik dat bizarre intro hélemaal vergeten.

archive.org/details/talealbedru

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.