dinsdag 18 juli 2006

Beeldvorming

De foto van een wit polsbandje met inscriptie ‘muslim’ siert sinds kort de menukolom van mijn weblog. Op de foto is alleen de pols zichtbaar. "Oh, maar dat is zo’n ‘respect’ polsbandje," zegt Yande bij het zien van de foto van Muslimwristbands.com. Ze slaat de spijker op de kop!

Beeldvorming: ook een ‘doorsnee moslim’ (ja, dit is zelfspot) als ik kan negatieve associaties hebben bij een artikel of een foto waarin een beeld van ‘de moslim’ (ja, daar hèb je het al) wordt gevormd. Zo denk ik kort na plaatsing van de betreffende foto "Kàn dit wel [een gebalde vuist met daaronder 'muslim' om de pols]?" Waarom denk ik dat, bismillah in Gods naam?

De getoonde pols zit in mijn beleving [dat bedenk ik me later pas] niet vast aan een gebalde vuist maar aan de uitgestoken hand van een moslim die met alle respect zijn medemens tracht te benaderen. Dat hij, behept met vooroordelen, daar niet altijd in slaagt, is niet meer dan menselijk :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.