dinsdag 21 juni 2011

Weet je waar ik wel eens moe van word? Van mezelf.

Weet je waar ik wel eens moe van word? Van mezelf :-),

van die eeuwige neiging van mij om te spelen met woorden. Alhamdulillah vertrouw ik niet elke ingeving toe aan mijn blog, anders zou je er gèk van worden! Dit gezegd hebbende het volgende:

Een uur of wat geleden piept mijn TweetDeck voor de tigste keer vandaag en zie ik rechtsboven in mijn computerscherm een boodschap van @NOSop3, de inhoud is cryptisch: ”Nyanyanyanyanyanyanya nos.nl/l/250108”, ik klik op de link en kom terecht op deze bijdrage die ”Nyan Cat”, de zoveelste internethype, verklaart. Het gaat om "een pixelige kat, met het lichaam van een pop-tart (een soort koekje), dat door de lucht vliegt met een regenboog achter zich aan. Op de achtergrond hoor je een blij muziekje met de tekst ‘Nyanyanyanyanyanyanya'" aldus Elger op NOSop3.nl.

Ik googel zelf verder met de zoekterm ‘nyan cat’ en vind een YouTube video, een @nyannyancat Twitter account en warempel een nyan.cat website (zie screen shot bovenaan deze bijdrage) waar je indien gewenst non-stop de kat kunt bekijken terwijl je luistert naar dat wel heel erg irritante muziekje. Luisterend naar dat irritante ”nyannyannyannyannyan” bedenk ik mij dat je ‘nyan cat’ ook kunt uitspreken als ‘ñaankat’, een woord (in het Wolof, een Senegalese taal) dat je kunt vertalen als ‘iemand die een smeekgebed verricht’, oftewel een dua gericht aan de Almachtige (voor nadere uitleg zie de afbeeldingen onderaan deze bijdrage).

Ja, dat hoofd van mij neemt taal als een speeltje. Met de juiste dosis fantasie en creativiteit kan ik daar nog heel veel mee doen, bu neexee Yàlla. (had ik je al verteld dat ik een ADHD’er ben :-)



De afbeeldingen zijn afkomstig uit ”Ay Baati Wolof”, een Wolof-Engels en Engels-Wolof woordenboek van de UCLA (1997), gemaakt door Pamela Munro en Dieynaba Gaye (UCLA Occasional Papers in Linguistics, Number 19).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.