donderdag 6 oktober 2016

Net uit

Zware kost.
Maar smákelijk.
En bui-ten-ge-woon informatief.
De eerste veertig pagina's staan vol moeilijke taal waarbij in sommige gevallen het door mij geraadpleegde online woordenboek Frans zelfs geen uitsluitsel geeft.

#justread "Le Grand Savant El Hadji Malick Sy, Pensée et Action, Tome premier, Vie et Oeuvre"

Bij het lezen van die eerste veertig pagina's vraag ik mij regelmatig af. "Waar ben ik aan begonnen? Is dit wel de biografie die ik voor ogen had bij de aanschaf van dit werk via FNAC.com (de Franse Bol.com)?" Antwoord: nee. Met het lezen van dit werk maak ik een duik in de geschiedenis van Senegal als Franse kolonie, voor een biografie komt het leven van El Hadji Malick Sy er bekaaid vanaf in dit werk. Wel wordt uitgebreid ingegaan op zijn werk als één van de grote soefi-meesters die Senegal gekend heeft. Een beetje vie en heel veel oeuvre, dus.

Het boek beslaat de tweede helft van de negentiende eeuw en de eerste twee decennia van de twintigste eeuw; in die periode hebben moslimleiders in Senegal weinig bewegingsvrijheid, ze worden op de huid gezeten door controleurs van de Franse koloniale overheid - de bevindingen van deze controleurs worden bijgehouden in bondige rapportages waarvan enkelen als bijlagen bij "Vie et Oeuvre" zijn toegevoegd. Het leven en werk van El Hadji Malick Sy komen aan de orde in deel 1 (blz. 41-228) en deel 4 (blz. 481-654). De tussenliggende delen zijn gewijd aan de geschiedenis van Senegal en het ontstaan van de voor dit land zo kenmerkende moslimbroederschappen. Voor iemand als ik, een liefhebber van Senegal met een voorliefde voor de tijani broederschap, werkelijk een openbáring:

Veel brokjes kennis over dit land en deze broederschap vallen op hun plek. Fijn om nu ook de achtergronden te kennen van bijvoorbeeld de zikr (het gedenken van Allah) dat ik elke ochtend verricht met behulp van mijn tijani gebedsketting. Tot twee keer toe wordt uitgelegd dat zikr de harten kalmeert (zoals in de koran staat). Vaak genoeg gaan tijdens het verrichten van zikr mijn gedachten overal en nergens naar toe; dus, een kàlm hart? Mwâh, ik doe mijn best.

Nu volgen nog "Kifâyat ar-Râghibîn, Ce qu'il faut aux bons croyants" en "Ifhâm al-Munkir al-Jânî, Réduction au silence du dénégateur", te weten de Tome deuxième en Tome troisième van "Le Grand Savant El Hadji Malick Sy, Pensée et Action". Het zijn twee werken van de hand van El Hadji Malick Sy, in het originele Arabisch op de linkerpagina's en in een Franse vertaling op de rechterpagina's. De Kifâyat gaat over islamitisch recht en de Ifhâm gaat over het soefisme in het algemeen en de tijaniyya in het bijzonder. Zware kost? Soit, je les consommerai avec modération: dan komt het wel goed. Incha Allah ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.