dinsdag 18 maart 2014

Zeldzaam historisch materiaal: "Maolid", een loflied op Mohammed (vzmh) door o.a. Somaliërs op een 78-toerenplaat

Op Twitter volg ik ook enkele #78rpm accounts, in de hoop zo koranrecitatie van jaren her te ontdekken. Gisteren: ik zie deze tweet van @JewishMorocco in mijn timeline. Het label van de besproken 78-toerenplaat vermeldt "Lecture psalmodié du Koran". Ik beluister de track ("Maolid") en meld dat het geen koran is; van @ceints2bakelite (de schrijver van de weblogbijdrage waar de track "Maolid" deel van uit maakt) dan de vraag: wat is het dan wel. Waarschijnlijk een loflied, zeg ik:


In de hoop via deze 'link' aan koranrecitatie op 78-toerenplaten te komen laat ik @ceints2bakelite weten dat, mocht hij koranrecitatie op 78rpm tegenkomen, dat hij dan contact met mij kan opnemen, daar ik altijd bereid ben de gereciteerde verzen te identificeren. (Daarvoor gebruik ik dan de fonetische Quran Search machine van IslamiCity.com waar ik al eerder gebruik van heb gemaakt ten bate van een weblogbijdrage over koranrecitatie op 78rpm van niemand minder dan Abdulbaset Abdessamad.)

@ceints2bakelite zegt "OK, I will" en bedankt mij voor de hulp naar aanleiding waarvan hij zijn weblogbijdrage over o.a. de track "Maolid" aanpast: "[...] a praise chant recording released by Pathé. (Thanks to Abdulwadûd Louws for his help!)" staat er. Mash'Allah, dat is leuk! Klik op onderstaande link om de gehele weblogbijdrage van @ceints2bakelite te kunnen lezen en, belangrijker nog, de diverse tracks te belúisteren. Onderaan de weblogbijdrage die je nu leest vind je "Maolid" als een embedded audio track. Veel luisterplezier!

ceintsdebakelite.com/2014/03/13/march-selection



soundcloud.com/ceints-de-bakelite/somali

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.