donderdag 5 juli 2012

Was getekend, #ramadan

Het is nu in de nacht van woensdag op donderdag 4 op 5 juli. Ik luister al úren naar Radio Nostalgia (zes uur om precies te zijn) www.radionostalgia.nl terwijl ik geniet van een zwoele zomernacht en op mijn smartphone games speel als Wordfeud (online scrabble, zeg maar) en DrawSomething. Dat laatste is nieuw voor mij en zoals dat gaat bij nieuwigheden is het èrg verslavend. Bij DrawSomething dien je de tekeningen die je online medespeler tekent, te duiden. Hoe verder je komt in de game, hoe meer punten je kunt winnen. Je komt sámen verder als je de juiste ‘antwoorden’ geeft op ekaars tekeningen. Soms zoekt een speler daarom zijn heil in rebussen of geeft hij gewoon het antwoord in schrijfletters – als zijn medespeler niet het juiste antwoord geeft, begint namelijk het hele circus weer van voren af aan: spel 1.

Gistermiddag. Bij het spelen van DrawSomething krijg ik de mogelijkheid om in de categorie ‘Moeilijk’ de ramadan in een tekening te vatten. Ik zoek mijn toevlucht tot het tekenen van een beker water en een pizzapunt met door beiden een groot rood kruis (helaas heb ik er geen screen shot van). Je raadt het al, mijn medespeler kan er geen chocola van maken en we beginnen weer overnieuw.

“Ramadan” is een echt ingeburgerde term. Cryptogrammen, kruiswoordpuzzels, met z’n drie a’s is “ramadan” een dankbaar woord. Nu nog die andere ingeburgerde termen als sharia, halal, haram, etcetera. Zie die maar eens op dat kleine scherm te krijgen – en dan zònder het woord zelf te schrijven of een rebus te gebruiken. Incha Allah zal nooit “Allah” worden aangeboden om te tekenen (Hij is immers niets of niemand in enig opzicht gelijk). Gebeurt het toch, dan stel ik voor om de categorie ‘Onmogelijk’ in het leven te roepen. Onze Schepper is met Zijn Grootsheid niet te vatten in een afbeelding. Mash’Allah, Hij heeft ons de vastenmaand ramadan gegeven: een vastenperiode met ruimte voor extra contemplatie. Al zal menig moslim (ik incluis) tussen sahoor  en iftaar  vaak naar de smartphone grijpen om een game te spelen, want “dan gaat de tijd lekker snel”.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.