donderdag 14 juni 2012

Islam in het dagelijks leven (Syrië) FATIHAH!

Soera Al-Fatihah. Het zit in elke vezel van m’n lijf. Meerdere malen per dag reciteer ik dit eerste hoofdstuk van de koran in alle rust, hardop of ‘in mijzelf’. Zó ken ik ‘de fatihah’.

Het ontroert me enorm wanneer deze soera niet wordt gereciteerd maar gescàndeerd door een demonstrerende menigte: bambuser.com/v/2740663. Geen rust voor deze mensen, niet tijdens het gebed, nooit eigenlijk. Dan voel ik mij bij het bekijken van deze beelden bevoorrecht. Bevoorrecht dat ik woon in een land waar ik mijn gebeden in relatieve rust kan verrichten. Tegelijkertijd voel ik mij enorm machteloos omdat ik “niets” kan doen om het lot van die mensen daar in Aleppo, Syrië, te vebeteren. “Niets”, behalve dan smeekbeden waarin ik Allah soebhana wa ta’ala vraag om hen te beschermen.
Bekijk de beelden via onderstaande Bambuser player. Vanaf 16m17s hoor je takbiers gevolgd door een met het hàrt gescandeerde fatihah. Mash’Allah. Kippenvel!

Je kunt ook direct naar de takbiers (gevolgd door de fatihah) gaan door op deze link te klikken: bambuser.com/v/2740663#t=975s

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.