donderdag 1 december 2011

Afgestemd op islam

Gisteravond. Ik lig op bed en luister naar “Het Oog” (Radio 1). Het geneuzel over economie komt me de strot uit. Ik schakel over op de middengolf en probeer Capitol Gold te vinden. Dat lukt niet. Dan draai ik de afstemknop helemaal naar rechts – dat deed ik vroeger als ik wilde luisteren naar Radio Delmare en diverse Drentse radiopiraten als Radio Glorieklanken.
Langzaam draai ik dan de afstemknop naar links en probeer een radiostation ‘in een ver buitenland’ te vinden, zoals ik vroeger altijd met mijn kortegolfontvanger deed. Het duurt niet lang of ik hoor iets wat lijkt op islamitische religieuze gezangen. Ik vraag me af wat voor station het is. Het zendt in ieder geval uit in de buurt van de 1600 kHz. Even later meen ik te horen dat het signaal helemaal uit Riyad komt. Er wordt veel gepraat over de koran en ahadith terwijl het signaal zich golvend beweegt tussen duidelijk hoorbaar en nauwelijks te verstaan – langzaam drijf ik naar dromenland.
Dan is het half vier ‘s ochtends. De radio staat nog aan en ik word wakker van de oproep tot het gebed (azaan). Direct daarna volgt koranrecitatie: soera’s Qaf en Ta-Ha (50 en 20). Wat een mash’Allah heerlijke manier om zo liggend op bed in het donker te luisteren naar het Woord van Allah.
Twee uur later gaat mijn wekker, de radio staat nog steeds aan. Het signaal van het Arabische station (naar alle waarschijnlijkheid “Call Of Islam” uitzendend op de 1521 kHz) wordt inmiddels weggedrukt door ERF, Evangelismusrundfunk, op de 1539 kHz. ERF is een soort Duitse Radio Glorieklanken maar dan legaal en met een wel héél sterk signaal. Maar niet voor lang. ERF is aan het eind van dit jaar uit de lucht, aldus MWlist.org :-)
Call Of Islam www.mwlist.org/mwlist_quick_and_easy.php?area=1&kHz=1521
ERF www.mwlist.org/mwlist_quick_and_easy.php?area=1&kHz=1539

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.