zaterdag 2 mei 2009

Beeldvorming IX

ONGEVAL Mijn enkel functioneert nog niet naar behoren. Mijn arbo-arts heeft een heel schema opgezet waarin de belasting van mijn enkel langzaam wordt opgevoerd. Afgelopen dinsdag heb ik voor het eerst sinds mijn bedrijfsongeval van 7 januari jl. weer de post bezorgd – in mijn ‘eigen’ wijkje (de buurt waarin ik woon). Mash’Allah, de routine keert weer terug in mijn leven – het ongeval heeft mij beperkt in het deelnemen aan het gezinsleven. Laatst bijvoorbeeld is de hele club naar het pretpark Walibi gegaan (een bedrijfsuitje via Ndoya’s werk) terwijl ik noodgedwongen thuis ben gebleven. Leuk is anders…

FEESTDAG Mijn Allah, wat ben ik blij wanneer dan de koninginnedag daar is. Een typische familiedag bij uitstek – en, mijn gezondheid laat het eindelijk toe om mee te doen. Ndoya en Yande gaan samen koopjes scoren in het centrum, Ahmed gaat in de botsautootjes tot hij blut is en ik ‘begeleid’ Kiné die op de vrijmarkt even verderop op jacht gaat naar ‘barbies’. Lopend met Kiné over de vrijmarkt voel ik mij helemaal weer de family man. Door mijn grijze massa vechten vele ideeën voor stukjes op mijn weblog. Terwijl Kiné mij meetrekt van het ene verkooppunt naar het andere, ben ik druk bezig met hersenstormen:

De laatste weken heb ik een overvloed aan indrukken opgedaan door het luisteren naar diverse hoorspelen uit online archieven. Dan gaat het om hoorspelseries als Paul Vlaanderen, Sprong In Het Heelal en last but not least de vele projecten van Orson Welles (bekend van zijn hoorspel War Of The Worlds uit 1938 dat een massahysterie zou hebben veroorzaakt in de VS).

Tussen alle titels die voorbijkomen trekt direct een hoorspel van het Campbell Playhouse (producer: Orson Welles) mijn aandacht: The Garden Of Allah uit 1939. Vroeger was Welles’ film "Citizen Kane" voor mij een meesterwerk, vroeger was zijn hoorspel "War Of The Worlds" voor mij het werk van een genie. Maar na het beluisteren van "The Garden Of Allah" valt het genie toch ècht door de mand. Het zal de tand des tijds zijn geweest die het werkje heeft ontdaan van zijn franje. Wat overblijft is een draak van een radioplay:


De MacGuffin van het verhaal is een mysterieuze Afrikaanse likeur waarvan het recept alleen op het sterfbed van een trappisten-monnik wordt overgedragen. Nooit is het geheime recept op papier gezet, nooit is het geheime recept onthuld. Tja… en.wikipedia.org/wiki/MacGuffin

Genieten doe ik wèl bij het beluisteren, zeker wanneer die diepe stem van Orson Welles klinkt. Het very English accent van de actrice Madeleine Carroll is mooi ouderwets. Maar top of the bill zijn de commercial breaks waarin Campbell’s kippensoep wordt aangeprezen. Just as sure as you like chicken, you like Campbell chicken soup Ja, dat bekt lekker, hè
UPDATE D.D. 13 FEBRUARI 2013:
Het hoorspel "The Garden of Allah" op WAT.tv

www.wat.tv/audio/the-garden-of-allah-1939-by-1hrv3_2fvj1_.html
Zou ik haast de inhoud van "The Garden Of Allah" vergeten! Nou, dat is niet veel soeps. Toch besluit ik om dit hoorspel een plaats te geven in een stukje over moslims en beeldvorming. Maar dan onderbreekt Kiné mijn gedachtenstroom:

ONGEVAL Kiné heeft inmiddels goede zaken gedaan. Naast twee barbies (een zeemeermin en één met een leuk jeans jacket aan) heeft ze ook nog een set poppenkastpoppen gescoord. Na urenlang slenteren (en rusten) gaan we blij en voldaan weer naar huis. Onderweg begint Kiné al met een soort poppenkastvoorstelling. Vóór thuiskomst hoor ik van een buurtbewoonster iets over een ongeval in Apeldoorn, maar ik schenk er dan weinig aandacht aan. Wanneer we thuis zijn, wilt Kiné van wat oud karton direct een poppenkast gaan maken.

AANSLAG In de uren die volgen kom ik erachter dat het ongeval in Apeldoorn in feite een aanslag is en dringt het tot mij door dat Nederland iets unieks heeft verloren: het fenomeen Koninginnedag in de vorm zoals wij het allemaal al jarenlang kennen en zo ontroerend mooi omschreven door een reporter tijdens de uitzending van Paul & Witteman van eergisteren: "Schattig". Minister van Binnenlandse Zaken Guusje Ter Horst (ook aanwezig in het zelfde programma) heeft mash’Allah mooi gesproken. Zij had het over het verlies van onbevangenheid door de Nederlandse bevolking, of woorden van gelijke strekking.

A PROPOS De eerste gedachte die mij door het hoofd schiet bij het kennis nemen van het gebeuren in Apeldoorn als zijnde een aanslag op de koninklijke familie, is de volgende: Is de dader een moslim? En dat denk ìk dan, nota bene een mòslim. Tja, als je niet oppast wordt beeldvorming beeldvèrvorming. De afkomst en het geloof van een dader doen niet terzake, het gepleegde feit blijft even erg, om Guusje Ter Horst nogmaals te parafraseren.

UPDATE D.D. 7 MEI 2009 "Is de dader een moslim?" Mash’Allah, ik ben niet de enige die zich heeft afgevraagd wat het geloof van de aanslagpleger is. Lees maar deze bijdrage van Nourdeen Wildeman op NIOweb: www.nioweb.nl/2009/05/06/hopelijk-is-het-geen-moslim

______________________________________________________

POST SCRIPTUM
Bij het schrijven van deze bijdrage kom ik in de beheerpagina van mijn weblog een reclame tegen die gezien de actualiteit raar overkomt. Uiteraard, zulke reclames zijn altijd tijdenlang vantevoren voorbereid en ze houden op geen enkele wijze verband met wat er op 'de dag van gisteren' is gebeurd. Maar toch, om nu tijdens het intikken van deze bijdrage rechts van de tekst een reclame te zien van Watvoorbestuurderbenjij.nl komt nogal vreemd over. Nu maar hopen dat er geen grappen worden gemaakt over het bellen naar Centraal Beheer…

www.watvoorbestuurderbenjij.nl/?c=335cdd6a-747b-478a-ac7b-f8fd513b4323

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.