woensdag 15 juni 2005

Hoe zou jij dit oplossen???


Het favoriete gedeelte van het tweemaandelijkse kindertijdschrift Onze Oemma is voor mijn kinderen het stripverhaal. In de eerste plaats natuurlijk vanwege het beeldend karakter, in de tweede plaats omdat ze zelf een oplossing moeten kiezen voor een probleem dat in de strip bespreekbaar wordt gemaakt onder het motto "Hoe zou jij dit oplossen???".

Het is een aantal avonden geleden alweer dat ik samen met mijn kinderen het stripverhaal van het nieuwe nummer van Onze Oemma heb gelezen. Gezeten op de rand van het bed van één van hen. Deze keer gaat het stripverhaal over "Ömer & wraak nemen". Goedgemutste Ömer is op weg naar de moskee voor koranles maar treft de ingang van zijn moskee zwartgeblakerd aan.

"Weet je nog", zeg ik tegen mijn kinderen, "dat er een tijdje geleden verschillende moskeeën en gebedsruimtes in brand werden gestoken? Daarom heeft de mevrouw die Onze Oemma maakt waarschijnlijk voor dit onderwerp gekozen".

De vriendjes van Ömer willen wraak nemen op de jongens van de nabijgelegen school die dit op hun geweten zouden hebben. Maar Ömer stelt de imam voor die jongens juist uit te nodigen voor een bezoek aan de moskee. De jongens gaan op het aanbod in en betuigen spijt. "Je kunt beter een vriendelijke en eerlijke manier zoeken om iets op te lossen" luidt de laatste zin van het stripverhaal.

"Weet je nog?" Nee, het behoort helaas niet tot het verleden, die brandstichtingen in moskeeën. Vanochtend zie ik op het journaal dat er weer een moskee in brand is gestoken. Deze keer de Shaan-e-Islam moskee in Rotterdam. Ik neem aan dat er vanavond aandacht aan wordt besteed in het jeugdjournaal. Voor het naar bed gaan, zal ik vanavond opnieuw het stripverhaal met ze lezen, incha Allah, en verwijzen naar de actualiteit. In de hoop dat dit nieuwe verschijnsel nooit meer zal plaatsvinden en dus ook niet onze woonplaats zal aandoen. Voor mijn kinderen is een aanslag op een moskee nu nog ver van hun bed. Incha Allah blijft dat zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.