woensdag 2 maart 2005

Hoe lijnen mijn imaan versterkt (I)

Sinds ruim een maand ben ik aan het lijnen. Dat heb ik wel vaker gedaan, maar tot nu toe zijn de kilo’s steeds teruggekomen. Deze keer ondersteun ik het lijnen, het afvallen, met één keer per dag tien minuten joggen en één keer per week fitness. Vóór alle dagelijkse routines die het leven van een drukke familie kenmerkt, ben ik heel vroeg in de ochtend aan het joggen. Na thuiskomst volgt dan het douchen en salaat al fadjr, terwijl Ndoya, inmiddels wakker geworden, zich over de kinderen ontfermt.

Dan krijg ik vanochtend een ingeving en zie ineens het voordeel van mijn nieuwe dagritme: ‘s zomers doe ik salaat al fadjr bijna nooit op tijd (die valt dan nogal vroeg) maar indien ik voortaan de salaat doe vóór het joggen zal ik incha Allah altijd op tijd salaat al fadjr verrichten, of in ieder geval vóór het moment van shoeroek. Ik heb van mijn schoonvader El Hadji Maguette Birama Sarr geleerd dat het beter is om de dag werkelijk te beginnen met diouli souba (salaat al fadjr) voordat je ook maar enige andere bezigheid verricht (zoals bijvoorbeeld joggen :-).

Incha Allah zal ik mij daar voortaan aan houden. Mash’Allah, de afgelopen maand ben ik al dertien kilo kwijtgeraakt en incha Allah volgen er nog zeventwintig andere kilo’s: dan zal ik incha Allah mijn streefgewicht van negentig kilo hebben bereikt (nou, reken maar uit :-). Inmiddels heb ik veel minder moeite met het verrichten van de salaat. De sajdah gaat makkelijker (topzwaar door mijn buik wilde ik nog wel eens tegelijk op mijn knieën èn handen vallen wanneer ik de sajdah wilde doen). Ook het oprichten ná de sajdah gaat makkelijker, zo hoef ik niet meer buiten adem aan de volgende rakaat te beginnen. Zo zorgt het afvallen voor een gezond lichaam en een gezonde geest en wordt mijn imaan versterkt. Alhamdulillah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.