donderdag 17 maart 2005

Computercrash? Alhamdulillah! (II)

Gedurende een aantal dagen hebben we door een crash niet de beschikking gehad over de computer. Alhamdulillah is nu alles weer in orde en zijn alle gegevens op de harde schijf bewaard gebleven.
Zo’n crash ontregelt aardig het dagelijks leven: zo luisteren we in de ochtend altijd naar RFM, het beste radiostation van Senegal dat online te beluisteren is. De ochtendwijding begint met koranrecitatie, gevolgd (om 07.00 uur, wintertijd) door een ochtendpreek van de ‘huis-imam’ van RFM, oustaze Mouhamadoul Amine Donde. Na zo’n crash valt dat allemaal weg.

Een paar dagen geleden. Na een paar koranloze ochtenden besluit ik op een morgen een CD op te zetten van de qaari Abdelbasset Mohamed Abdessamad - mash’Allah, mooie gedragen koranrecitatie in een tadjwied-stijl op een CD die begint met mijn favoriete soera: soera Ar-Rahmaan. Zo starten we toch de dag met Al-Qoer’aan en klinkt de bekende aya "Fabi ayyi aalaa-i rabbikoemaa toekazzibaan" uit soera Ar-Rahmaan met enige regelmaat door de huiskamer.

Dan komt Ahmed beneden, hij hoort de soera, en zegt: "Hè?! Hoe kan dat nou? Die computer was toch kapot?" In Ahmeds beleving komt alles wat met koran(recitatie) te maken heeft uit de computer: de qaari van RFM (luistert Ahmed vaak), recitatie-oefeningen van Jebril.com (doet Ahmed regelmatig), de Juz Amma (luisteren we vaak naar), mijn Powerpoint-presentatie van de negenennegentig Schone Namen van Allah (een favoriet van Ahmed), enzovoorts.

Alhamdulillah dat alles weer bij het oude is, nu mijn compúter weer de oude is. Kan ik weer mijn logs plaatsen wanneer ik wil. Tja, ik zit zo vaak achter de computer, dat mijn vrouw het mijn ñarel noemt, mijn tweede vrouw, terwijl ik toch echt bij ons huwelijk in Senegal heb getekend voor
1. monogamie en
2. communauté des biens :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.