dinsdag 23 maart 2021

Ramadan 2021

Meedoen met de vastenmaand ramadan is al jaren geen vanzelfsprekendheid voor mij. Sterker nog, vanwege medicatie mag ik niet vasten; inchallah is dat binnenkort voorbij.

Ik slik al heel lang geen methylfenidaat meer (ik zou ADHD hebben) maar spuit al wel een aantal jaren insuline vanwege mijn diabetes 2. Sinds afgelopen zomer doe ik aan extra beweging (5 á 6 keer per week een fietsronde van 17 km). Daardoor is niet alleen mijn lichaamsgewicht fors gedaald maar ook mijn gebruik van insuline (voor de kenners: ik spuit Novomix 30/70, zomer 2020 waren dat nog 36 eenheden in de ochtend en 38 eenheden in de avond; inmiddels zijn de dagelijkse doses nog maar 6 eenheden in de ochtend en 6 eenheden in de avond).

Met de praktijkverpleegkundige van mijn huisarts is het eventueel stoppen met insuline al ter sprake gekomen. Mocht het zover komen, dan gaan we kijken of ook het afbouwen van metformine tot de mogelijkheden behoort.

Tijdens de komende Ramadan (v.a. 13 april iA) zal ik nog niet mogen vasten. Maar ik hoop van ganser harte dat ik, ijs en weder Allah dienende en met Zijn wil, volgend jaar weer mee mag doen. Allahoema amiin.


اللَّهُمَّ امين

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.