maandag 29 november 2004

Terugblik

Bijna een jaar geleden, op 2 december 2003, begin ik met mijn weblog bij Web-log.nl. Eerst weet ik nog niet precies wat ik er mee wil doen. Om het maken van logs onder de knie te krijgen, begin ik dan met het uittikken van een televisie-interview dat Abdulwahid van Bommel bij mij heeft afgenomen in het kader van de programmareeks “Nieuwe Moslims. Wat bezielt hen?”. Op basis van de offline-versie van het interview deel ik het in, geef de hoofdstukjes een titel en begin (één hoofdstukje per weblogbijdrage).

Tijdens het uittikken krijg ik het idee om al mijn aantekeningen en transcripties in mijn archief (over islam) op de weblog te zetten, met het idee dat wanneer je (enige) kennis bezit (over islam) dat je die dan ook met anderen dient te delen (daarnaast tref ik zoveel onzin over islam aan op internet, geschreven door moslims en niet-moslims, dat ik het tijd vind voor wat tegenwicht).

Al lezend door mijn eigen archiefmateriaal lees ik informatie over islam dat ik al bijna vergeten ben (astaghfiroellah) en dat geeft mij inspiratie voor een eerste echte log (over mijn dochtertje Kiné en haar benadering van de salaat). Later volgen er nog meer bijdragen, mashallah, ik wordt steeds productiever: er komen korte commentaren vers van de pers, columns, sfeerstukjes uit mijn gezinsleven, anekdotes uit mijn tijd als ‘verse moslim’, enzovoorts, af en toe afgewisseld met een mop.

Het is altijd mijn bedoeling geweest om dicht-bij-huis te blijven met mijn logs, wat niet altijd gelukt is. Vooral na two-eleven en de diverse spin-offs daarvan, krijgt de actualiteit in mijn weblog de overhand en laat ik mij ook nog meeslepen door de ‘artikel 147 hype’.

Nee, voor mij geen artikel 147(a). Mensen die zich beledigend uitlaten over Hem, kun je beter links laten liggen. Laat je zeker niet provoceren tot vangoghiaanse beledigingen als ‘varkensnxxkers’. Dan heb je nog energie over voor je imaan, wat veel belangrijker voor je is. Daar past geen toepassing bij van één of ander artikel over godslastering. Wordt Allah soebhana wa ta’ala belasterd in bijvoorbeeld films als Submission 1, Submission 2, etcetera? Laat Hem dan tijdens de Dag des Oordeels over de lasteraar in kwestie oordelen. Want Allah is al-Hakam, de Rechter, “Degene Wiens opdracht of bevel niet ongedaan gemaakt of terzijde geschoven kan worden” (Z.H. Sharib). zie afbeelding onderaan deze bijdrage

Een paar dagen terug besluit ik om even alleen maar moslimmoppen gemaakt door moslims op mijn weblog te plaatsen (deels afkomstig van www.ibn.net, deels afkomstig uit het publieke domein van Senegal), om zo mijn gedachten te verzetten.

Zelfspot werkt bij mij verlichtend en bevrijdend; incha Allah geldt dat ook voor mijn medemoslim(a’)s.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.