donderdag 11 november 2004

Kristallnacht (II)

In mijn weblogbijdrage Kristallnacht (I) heb ik de link gelegd tussen de Kristallnacht en de aanslag op een islamitische basisschool tijdens de Waardevolle Nacht/Leilat-al-Qadr, alleen maar omdat de aanslag ‘s nachts, èn klaarblijkelijk door neo-nazi’s, is gepleegd. De rillingen lopen me werkelijk over de rug vanochtend, wanneer ik na het intikken van de woorden ‘kristallnacht’ en ‘beschrijving’ (Google) terecht kom op een internetpagina die een beschrijving geeft van de Kristallnacht. Blijkt dat die bewuste Kristallnacht ook daadwerkelijk in de nacht van 9 op 10 november (1938) heeft plaatsgevonden. Dat was ik even vergeten (geschiedenisles is al zo lang geleden :-). Het lijkt alsof de dader(s) op hun eigen wijze die nacht hebben herdacht en zo een boodschap hebben willen overbrengen. Nu maar hopen dat het geen “zorgvuldig geregisseerde woede-uiting” is…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.