donderdag 1 juli 2004

Negenennegentig (IV)

Gisteren. Namiddag. Vroeger dan gewoonlijk zit ik met Ahmed achter de computer om de 99 Schone Namen van Allah te leren. De Powerpoint-voorstelling die ik daarvoor gebruik staat inmiddels op een CD (alhamdulillah, met dank ook aan één van de vaste bezoekers van mijn weblog).

“Zet jij die CD eens op? Wat voor muziek staat erop?” Ahmed ziet de CD met de kleurrijke opdruk, herkent daarin één van de Namen van Allah, en denkt dat er muziek op staat :-).

We zijn net begonnen met de ‘diavoorstelling’ wanneer Ilyaas, een buurjongetje, binnenkomt. Hij schuift aan, prevelt soera Al-Fatihah en soera Al-Ikhlaas mee en is vervolgens niet meer van de computer weg te slaan wanneer de 99 Schone Namen van Allah voorbij komen. Regelmatig roept Ahmed, wanneer de betreffende naam als schilderij (calligrafie) in het scherm verschijnt, die naam in het Arabisch en Ilyaas zegt ‘m dan in het Nederlands. Zo stimuleren de jongens elkaar, zo sporen ze elkaar aan om Allah, soebhana wa ta’ala, beter te leren kennen. Tussendoor geef ik dan uitleg over de namen, gebaseerd op de grote-mensen-uitleg van Zahurul Hassan Sharib, maar regelmatig verwijs ik ook naar de koran. We luisteren dan naar aya’s die bepaalde namen van Allah bevatten (via een directe link van de Powerpoint-voorstelling naar Islamicity.com); vervolgens gaan we dan weer verder met de ‘diavoorstelling’.

Alhamdulillah, heerlijk om op die manier, een ‘klassikale’ manier, iets aan islamitisch onderricht te doen. Ik ben natuurlijk geen islamitisch geleerde, ik kom nog maar net kijken in islam zeg maar, maar wat ik dan al wel weet wil ik graag op deze manier doorgeven aan de jeugd.

UPDATE D.D. 1 JANUARI 2013: Hieronder een foto van de CD met de besproken Powerpoint presentatie. Helaas zijn in deze presentatie nu veel links naar internet 'dode links' geworden - incha Allah kan ik binnenkort een update maken. Destijds (2004) is de presentatie nog gebruikt als lesmateriaal op een islamitische basisschool. Mash'Allah.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.