woensdag 21 juli 2004

Incha Allah (II) - Het lijstje van Allah

Van de PPME Amsterdam krijg ik vandaag een e-mail toegestuurd met daarin een artikel, afkomstig van het E-Islaam WebForum, over de betekenis van de uitdrukking “Incha Allah”. Met die vraag van Yande in het achterhoofd (zie mijn weblogbijdrage Incha Allah (I)) print ik het uit en besluit het haar voor te lezen voor het slapen gaan. Uiteraard pas ik de woorden aan aan haar belevingswereld – ze is immers nog maar negen jaar.

klik HIER voor de complete tekst van het WebForum artikel

Tijdens het voorlezen word ik regelmatig onderbroken voor een vraag. Wat Yande het meest intrigeert is dat werkelijk alles van Allah, soebhana wa ta’ala, afhankelijk is, dat Hij alles weet. Ze herkent in de beschrijvingen van Allah uit het bovengenoemde artikel diverse schone namen van Allah die ze al geleerd heeft tijdens het gezamenlijk bekijken van de Powerpoint-presentatie van de asmaa-oel-hoesna (de 99 Schone Namen van Allah).

Ik vind dat zij ze nog te weinig leert, maar “Papa”, zegt ze, “Vanaf morgen zal ik ze zeker gaan leren met jou.”

“Incha Allah, Yande.” Het is jammer dat Yande wat moeilijker te bewegen is om die asmaa-oel-hoesna te leren. Bij Ahmed en Kiné gaat dat makkelijker. Ik ben in ieder geval blij dat Yande zelf voorstelt om de draad weer op te pakken. Zo ben ik ook blij als (één van) mijn kinderen uit eigen beweging mij “willen helpen met bidden” (zie mijn weblogbijdrage Dan gaan de monsters weg…). Geen dwang in de godsdienst vind ik een groot goed.

“Papa? Allah weet dus ook dat wij nu dit verhaal aan het lezen zijn. Hij wist dus ook vantevoren dat we dit zouden gaan doen.”

“Ja.”

“Maar hoe kan dat nou? Hoe kan Hij nou ècht àlles vantevoren weten. En van alles dat gebeurt: hoe kan Hij dat nu allemaal ook weten?”

“Yande, Allah is As-Samie’, de Alhorende, Al-Basier, de Alwetende. Hij is van alles goed op de hoogte, ook van de dingen die nog gaan gebeuren. Dat allemaal onder Zijn leiding uiteraard.”

“Zoiets zei je daarnet al, papa. [lange stilte] Maar, papa. Maakt Allah dan vandaag een lijstje met alles wat-Ie morgen moet doen?”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.