maandag 5 mei 2014

Koranrecitatie door de jaren heen

Naar aanleiding van mijn eerdere vondst in het geluidsarchief van het CREM (zie mijn weblogbijdrage Louanges du prophète Mahomet (1952) van 3 mei jl.) heb ik in dit archief ook gezocht naar koranrecitatie van jaren her (ik ben gefascineerd door oude opnames van muziek èn koranrecitatie). Met de zoektermen quran en koran kwam ik niet ver maar met coran schoot ik raak: maar liefst vijftien zoekresultaten met koranrecitatie door moslims uit Nepal, Indonesië, Marokko, Tsjaad, Tunesië, Dagestan, Turkestan en de Comoren. Voor zover de betreffende soera's en aya's nog niet door het CREM zijn geïdentificeerd heb ik dat in het onderstaand overzicht van deze zoekresultaten gedaan - vijf zoekresultaten ontbreken in dit overzicht, de audio was niet beschikbaar. Voor meer inhoudelijke informatie over de gereciteerde soera's: klik op de [info] links.


Indonesië (opname anno 1961)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_1970_020_004_07
gereciteerde soera: Ar-Rahmaan 55, deels [info]
geluidsbestand is beschadigd, audio loopt tot 01m57s - bijzonder dat tussen het "Aoezoe billahi minasjeytanirradjiem" Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de vervloekte duivel  en het "Bismillahi Rahmaani Rahiem" In de Naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle  (met deze zinnen wordt koranrecitatie altijd begonnen) de profeet Mohammed, vrede zij met hem, wordt aangeroepen met een kort aangehouden "Nabi", dat heb ik nog nóóit gehoord bij koranrecitatie
UPDATE D.D. 20 DECEMBER 2015: Deze webpagina en bijbehorend geluidsbestand zijn inmiddels van de website verwijderd

Tsjaad (opname anno 1965)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_2009_001_032_05
gereciteerde soera's: Fatiha 1 [info], Baqara 2:274-281 [info]
de CREM website zegt dat het hier om soera 99 gaat, dat is onjuist


Tsjaad (opname anno 1965)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_2009_001_022_01
gereciteerde soera:  Mulk 67:1-17? [info]
in plaats van "Aoezoe billahi minasjeytanirradjiem" reciteert de man "Aoezoe billahi minasjeytanirrahiem" Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de genadevolle duivel  - dan wordt de soera geïntroduceerd en na een tweede "Bismillahi..." volgt een afgeraffelde soera Mulk waarbij een aantal woorden en zelfs een hele aya (67:3) worden overgeslagen, vanaf aya 67:17 op 02m36s raak ik de draad kwijt wanneer de recitant in de hoogste versnelling gaat - de opname eindigt met de aankondiging van een andere soera


Tunesië (opname te Parijs anno 1900)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_1900_001_020
gereciteerde soera's: Falaq 113 [info], Fatiha 1 [info], Falaq 113 [info], An-Naas 114 [info], Kafiroen 109 [info], Duha 93 [info], Ikhlaas 112 [info]


Dagestan (opname te Parijs anno 1900)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_1900_001_021
gereciteerde soera's: Fatiha 1 [info], Ikhlaas 112 [info], Falaq 113 [info], An-Naas 114 [info]


Turkestan (opname te Parijs, anno 1900)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_1900_001_022
gereciteerde soera: Fatiha 1 [info], daarna volgen twee volksliedjes in het Tataars


Comoren (opname te Parijs anno 1900)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_1900_001_301
gereciteerde soera: Fatiha 1 [info], voorafgegaan door een volksliedje in het Swahili


Marokko (opname anno 1977)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_E_1996_013_001_001_017
gereciteerde soera: Mujadilah 58:11-13 [info] Mash'Allah, deze manier van koranrecitatie is nieuw voor mij: een openbaring!


Tsjaad (opname anno 1962)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_2011_022_001_51
besproken soera: Shams [info]
géén recitatie maar tafsir (i.e. exegese, inclusief uitleg van deze soera in het Frans)


Tunesië (opname anno 1984)
archives.crem-cnrs.fr/archives/items/CNRSMH_I_2012_001_006_01
gereciteerde soera: Fatiha [info], gevolgd door religieuze liederen
Deze opname van ruim een kwartier is een absolute aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.