woensdag 24 oktober 2012

Mash’Allah. Koranrecitatie anno 1885!

Alhamdulillah! Wat ben ik blij dat ik @_geschiedenis (Geschiedenis 24) volg op Twitter. Vandaag ontvang ik van dit account een bericht met een link naar een webpagina met historisch beeldmateriaal van de hajj:

www.geschiedenis24.nl/nieuws/2012/oktober/Het-groote-Mekka-feest.html

Mash’Allah, voor wat betreft historische beelden van Mekka en in het bijzonder van de hajj ben ik nogal verwend. In de loop van de jaren heb ik online veel mogen zien. Maar tot nu toe had ik nog geen èchte oude opnames van koranrecitatie kunnen beluisteren. Tot nú toe. Op bovengenoemde webpagina vind ik een ingebedde YouTube video met oude foto’s van Mekka en omstreken uit 1885, gemaakt door Christiaan Snouck Hurgronje. Bij het kijken van de beelden kun je luisteren naar koranrecitatie uit datzelfde jaar. Achttienhonderdvijfentachtig! Een opname gemaakt door diezelfde Hurgronje: een opname zó oud, zó breekbaar, zó mash’Allah móói! Kippenvel. Kip-pen-vel. Dit zou zomaar de eerste opname ooit van koranrecitatie kunnen zijn. Wie ìs die qaari? Mijn God, wat mooi. Ik kan wel jànken, zo mooi! Luister, luister, LUISTER: www.youtube.com/watch?v=iGZlJ-CH3Sk

De gereciteerde soera in deze opname is soera Duha (soera 93). Meer info:
www.islamicity.com/MOSQUE/ARABICSCRIPT/AYAT/93/93_1.htm

Onderaan deze weblogbijdrage vind je een afbeelding van de tekst van soera Duha in een eveneens mash’Allah mooie kalligrafiestijl. Deze afbeelding is afkomstig van het World Digital Library. Klik hier voor meer info.

www.youtube.com/watch?v=iGZlJ-CH3Sk



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.