maandag 19 november 2007

Bidden op de werkvloer (mijn tiende column voor Religie.blog.nl)

Mash’Allah! De plaatsing van mijn tiende column, vanochtend om 07.34 uur, op Religie.blog.nl is een feit.

Alhamdulillahi Rabbil ‘Aalamien…

religie.blog.nl/columns/2007/11/19/bidden-op-de-werkvloer

In Nederland bieden niet alle werkgevers hun moslimwerknemers de gelegenheid om tijdens werktijd het islamitisch gebed (salaat) te verrichten, zeker nu velen in het post-nine-eleven tijdperk hun neus ophalen voor alles wat naar moslim riekt. Natuurlijk kun je een gebed die je in werktijd niet kan doen, later inhalen – dat staat buiten kijf. Fijn echter dat er werkgevers zijn die bij aanvang van de werkzaamheden van een werknemer hem of haar aangeven dat er de mogelijkheid is om, in pauzes uiteraard, te bidden.

Flashback
Ik ben net begonnen als callcentermedewerker bij een internationaal op Amerikaanse leest geschoeid outsourcing bedrijf te Apeldoorn. Tijdens de sollicitatiegesprekken heb ik niet aangegeven dat ik een praktiserend moslim ben, dit in de veronderstelling dat dat er voor de werkgever niet toe doet. Aangenaam verrast ben ik daarom wanneer mijn directe chef, een Fransman en geen moslim, zijn excuses aanbiedt wanneer voor hem blijkt dat ik mij hou aan de vijf gebeden per dag. ,,Had het me verteld, dan had ik je kunnen vertellen dat wij praktiserende moslims de gelegenheid geven om hun gebeden te verrichten in de archiefruimte. Die ruimte hoorde vroeger bij een sportruimte, dus je kunt er zelfs de rituele wassing doen vóór het bidden.”

Natuurlijk hangt het van de seizoenen af of er veel of weinig gebeden in werktijd gedaan worden. In de zomer zijn de dagen lang, in de winter kort. De gebedstijden zijn als volgt: aan het begin van de ochtendschemering, in het begin van de middag, in de loop van de middag, bij het begin van de avondschemering en zo’n anderhalf á twee uur later het nachtgebed. Voor de exacte tijden heb je dan natuurlijk een tijdenlijstje.

In de zomer wanneer de dagen lang zijn, zie je dat die tijden dan veel verder uit elkaar liggen dan in de winter. Worden de dagen korter dan vallen er soms drie gebeden tijdens kantooruren. Kijk maar eens naar de avondschemering: die valt nu al tegen vijf uur ‘s middags(!) wintertijd, maar eind juni pas rond tien uur ‘s avonds zomertijd. Als callcentermedewerker van het outsourcing bedrijf in Apeldoorn had ik veel verplichte kleine pauzes (ik mocht niet meer dan twee uur achter mijn computerscherm zitten). Ik had de luxe dat ik af en toe met mijn middagpauze of kleine pauzes kon schuiven om ze samen te laten vallen met de begintijden van verplichte gebeden. Alle lof aan Allah!

Flashback
Het outsourcing bedrijf is zojuist verhuisd naar een bedrijventerrein aan de rand van Apeldoorn. Vele kantoorruimtes zijn nog leeg; één ervan staat dan tot mijn beschikking om de salaat te doen. Zo kan het gebeuren dat er een groepje mensen binnen komt om hun toekomstige werkplek te bekijken terwijl ondergetekende op zijn gebedskleed het gebed verricht. Na enige tijd waren alle kantoorruimtes in gebruik door personeel. Nog geen probleem voor mij en mijn werkgever. Ik kreeg van een assistent van de chef de sleutel van een ruimte (zonder inkijk) die voorlopig zeker niet in gebruik zou worden genomen: daar kon ik mijn gebedskleed gedurende de gehele werkdag laten liggen!

Werkgevers zoals boven beschreven vind je maar weinig. Laten we wel wezen: werkgevers zijn niet verplicht om moslims ruimte ter beschikking te stellen voor het verrichten van de salaat. Maar is er dan een werkgever zo vriendelijk om te denken aan de religieuze verplichtingen van zijn moslimpersoneel, heb dan respect voor hem, want zo zijn er niet veel. Zulke werkgevers zijn zeldzaam. Zij geven hun moslimpersoneel de mogelijkheid om de salaat daadwerkelijk te laten integreren in hun dagelijks leven. Dat stimuleert en motiveert, zodat het moslimpersoneel veel voor het bedrijf over zal hebben. Op die manier kunnen beide kanten (werkgever en werknemer) er alleen maar beter van worden: een typisch voorbeeld van een win-win situatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.