zaterdag 3 november 2007

Beeldvorming (VII) Target locked II

lees eerst mijn bijdrage Beeldvorming (VI) Target locked I van 5 oktober jl.

De redactiemedewerker genoemd in bovenvermelde bijdrage heeft met zijn handen in het haar gezeten. "Hoe maak je inzichtelijk dat het aantal bekeerde Nederlandse moslims groeit?" In een email geeft hij nog aan dat hij niet alleen op zoek is naar cijfertjes en statistieken. "Ik wil niet getallen of een trend neerzetten, maar ook het fenomeen inzichtelijk maken: waarom bekeert een autochtone Nederlander (Westerling) zich tot de islam?" aldus de redactiemedewerker in zijn eerste email, aan mij verstuurd via het mailformulier van mijn weblog.

Het gesprek dat ik later met hem heb, is lètterlijk in de wandelgangen van het Mediacentrum in het Mediapark te Hilversum. Haastig komt hij aangelopen, gooit zijn spullen op één van de zitelementen. Een paar minuten later kunnen we dan eindelijk praten. Wat me opvalt is dat hij heel duidelijk op zoek is naar ‘salafisten’. Hij luistert maar half naar mijn verhaal en vraagt voortdurend over deez’ of gene moslim wel of niet een salafist is. Zelfs over imam Abdulwahid van Bommel stelt hij die vraag (nou ja, zeg!). Ongeïnformeerd en ongeïnteresseerd, is nu bij nader inzien mijn conclusie over deze redactiemedewerker.
Op 2 oktober jl. stuur ik hem een email met daarin een link naar een NIO programma dat hem wat op weg kan helpen. Ik heb dan nog wat medelijden met deze redactiemedewerker, die werkelijk geen idee heeft hoe het moslim item van zijn programma er uit gaat zien. "Als je een woordvoerder van een bepaalde beweging of leerschool nodig hebt om één en ander over islam te illustreren, dan heb je aan mij geen goede," heb ik hem al direct laten weten in ons eerste gesprek.
Ruim twee weken later krijg ik pas een reactie. "Ik heb het item nog niet helemaal uitgekeken (het duurt nogal lang), maar dit is wel wat ik ongeveer in Nederland zou willen maken. Bedankt."

Als ik dan zie wat Netwerk (want daar werkt deze redactiemedewerker voor) de laatste tijd over zijn kijkers uitstort, wordt het me zwaar te moede. "Weer zo’n jounalist die begrijpend overkomt en er zelf geen hout van snapt," denk ik dan. Dat moslims last hebben van ‘een slechte pers’ kun je dus ook letterlijk nemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.