vrijdag 9 november 2007

Sadaqa.nl

Ndoya is nu helemaal into Marktplaats.nl. sinds een kennis haar wees op deze virtuele vlooienmarkt waar handelaren en particulieren hun nieuwe en gebruikte waar aanbieden (voor een vaste prijs, per opbod, prijs n.o.t.k. of t.e.a.b.).
Yande struint Marktplaats.nl af op zoek naar Tokio Hotel parefernalia. Ik sla stijl achterover: je kan zelfs bieden op krantenknipsels van deze Deutsche Metall Gruppe met een ‘androgyne’ zanger (ja sorry hoor, ‘verwijfd’ klinkt zo macho).
Ahmed kijkt ook wel eens op Marktplaats.nl maar meer om Ndoya te helpen met de zoekinstellingen.


En ik? Soms zit ik erbij en kijk ernaar wanneer Ndoya op zoek is naar die ene blouse of dat ene tuniek. Leuk om haar zo enthousiast voor de computer te zien zitten (daar zit ze anders nooit).


De dag van eergisteren. Ik typ voor de gein ‘koran’ in als zoekterm en tot mijn verrassing verschijnt er een grote waslijst. Ik bied op een antieke koran (alleen Duitstalig, in Gothisch schrift nota bene) maar de prijs schiet omhoog en ik ben al gauw geen partij meer.
Tussen alle aangeboden koranvertalingen, koran mp3 spelers (aangeboden door een handelaar voor €69,95 per stuk) valt één advertentie op. Het betreft een koran in miniformaat. Prijs: €0,00. Wat een liefdadigheid! Het is me niet direct duidelijk of het boekje ook de originele Arabische tekst bevat, dus stuur ik de aanbieder een bericht*. Ben benieuwd!


Leuk om te zien dat ‘lokaties’ als Marktplaats.nl worden gebruikt voor sadaqa (liefdadigheid). Volgende maand incha Allah begint de hajj, daarom nu alvast een voorstel aan pelgrims-in-spé. Neem op de incha Allah terugweg een voorraad zamzam water mee, bottel het thuis en bied het gratis aan op een virtuele plaats van samenkomst, fi sabilillah. Zo’n plaats zou Sadaqa.nl kunnen heten. Zie je er brood in? Ben je verkocht? Doe dan wat met bovenstaand idee dat ik je op een presenteerblaadje aanbied – als sadaqa :-)


* UPDATE Vanochtend krijg ik een antwoord van de aanbieder "Salaam, De koran is engels en arabisch maar helaas die ga ik al aan iemand versturen. Trouwens, jij hebt mashallah website. Jij geniet zeker van je islam! ben trots op je!" Deze reactie is op zijn beurt weer mash’Allah en alhamdulillah een mooie opsteker…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.