zondag 13 maart 2011

FAQ. Why? #earthquake #japan #axis #shift

VERSCHUIVING Gisteravond. Op Twitter kom ik -tig berichten tegen die het hebben over de aardas (axis) die verschoven zou zijn door de aardbeving in Japan. Het zoveelste Twitter gerucht, denk ik. Toch zoek ik even door en vind via een CNN tweet uiteindelijk een artikel op CNN.com dat geloofwaardig overkomt. Na wat googelen met de trefwoorden earthquake en axis kom ik er vanochtend achter dat zo'n verschuiving wel vaker is voorgekomen: Chili 2010 en Zuid-Oost Azië 2004 bijvoorbeeld. ''De verschoven aardas is de grootste verandering door een eenmalige gebeurtenis sinds men dit vanaf 1992 kan meten'' (Klimaatnieuws.nl 30 december 2004). Het wereldwijde netwerk van GPS-stations kan zo'n verschuiving goed in kaart brengen. ''"At this point, we know that one GPS station moved (8 feet), and we have seen a map from GSI (Geospatial Information Authority) in Japan showing the pattern of shift over a large area is consistent with about that much shift of the land mass," said Kenneth Hudnut, a geophysicist with the U.S. Geological Survey (USGS).'' (CNN.com, 12 maart 2011)

WETEN-SCHAP Heel indrukwekkend allemaal! Mash'Allah. De wegen van mijn Schepper zijn ondoorgrondelijk. Ik weet dat alles wat gebeurt op deze aarde, gebeurt omdat Hij het wil. Ook wanneer aan elkaar grenzende aardschollen ten opzichte van elkaar bewegen en zo een aardbeving veroorzaken. Ik weet ook dat Allah alleen hen helpt die zelf hun land bewerken. Het is dus de uitdaging om de keuzes te maken die Hij wilt dat je maakt. Wanneer er natuurrampen gebeuren, kan ik nog iets met die weten-schap van de Goddelijke Wil (overigens zònder zulke rampen als een Goddelijke Straf te beschouwen); toch mompel ik 'Waarom?' bij het zien van de beelden van het natuurgeweld in Japan en de gevolgen daarvan. Wanneer óorlogen worden gevoerd, wordt er geweld door mènsen toegepast; zoals nu in Libië. Beide Libische kampen doen een beroep op hun Schepper om hen te helpen – wanneer ik mij dan wéér afvraag 'Waarom?' helpt die weten-schap van de Goddelijke Wil mij niet veel.

Terug naar Japan en mijn vragen over de aardbeving en de verschuiving van de aardas. Wanneer ik antwoorden zoek in de online koran van Islamicity.com, kom ik met het trefwoord Earthquake niet ver (alleen maar verzen waarin een aardbeving wordt neergezet als een Goddelijke Straf). Dan 'Earth, rotation of' geprobeerd. Ja, dáár kan ik meer mee. Via-via kom ik terecht bij vers 4 van soera 13 (Ar-Ra'd, De Donder).

Soera 13 Aya 4, Abdulbasset Abdessamad
abdulwadud.web-log.nl/files/s13a04-abdessamad.mp3

"En er zijn op aarde aan elkaar grenzende streken en tuinen van wijnstokken, en korenvelden en dadelpalmen, met één wortel of met verschillende wortels, zij worden met hetzelfde water besproeid en toch doen Wij sommigen ervan in fruit boven anderen uitmunten. Daarin zijn tekenen voor een volk, dat begrijpt." (soera 13 Ar-Ra'd, vers 4)

Ik ben géén geleerde, géén imam – begrijp me goed. Maar als doorsnee-moslim staat het me zeker vrij om zelf op onderzoek te gaan Iqra! en daarbij mijn mening niet te meten aan die van schriftgeleerden. Wat ik uit soera 13 aya 4 begrijp is het volgende: het is nu eenmaal zo dat er, zèlfs bij gelijke levensomstandigheden, tussen aangrenzende gebieden verschillen zijn in opbrengst van de oogst. Die weten-schap weerhoudt mij er niet van om te proberen mijn levensomstandigheden te verbeteren – en daarbij om hulp te vragen, wanneer nodig. En àls het dan niet lukt, dan heb ik er tenminste alles aan gedaan. Incha Allah zien de bewoners van rampgebieden dat ook in – en dan heb ik het niet alleen over de actuele gebieden als Libië (burgeroorlog) en Japan (aardbeving, tsunami), want er zijn altijd méér rampgebieden dan waarvan wij horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.