maandag 26 maart 2012

Een oude foto (vijftien jaar geleden)

Fotoalbums heb ik niet. Mijn foto-archief zit in een aantal kartonnen dozen, soms nog met de negatieven. Gisteren. Mijn dochter Kiné (12) pakt een doos en checkt de inhoud. Ze vindt o.a. deze foto:

Rufisque, quartier Thiokho, rue Ousmane Socé Diop prolongé (Mai 1997)

Deze foto is genomen in mei 1997 (destijds was ik in Rufisque voor mijn huwelijk met Ndoya). Ten overstaan van vele buurtbewoners reciteer ik een soera, maar door de zenuwen hakkel ik zó erg dat ik wel door de grond wil zakken – vandaar die treurige bedroefde nou ja, seriéuze blik. Alhamdulillah heb ik het zo’n negen jaar later goed kunnen maken via de radio. Niet dat het reciteren van een soera toen perfect is gegaan, hoor – maar ik heb er in ieder geval een goed gevoel aan over gehouden. Via onderstaande player kun je luisteren naar een fragment van een radio-uitzending die in het teken staat van Mawloud, de geboortedag van de profeet Mohammed, vrede zij met hem. Opgenomen 10 april 2006. De soera die ik in dit programma reciteer is soera Al-Layl www.youtube.com/watch?v=3pdfPPFZuJw



Als eerste hoor je Ndoya de groeten doen aan haar familie, vervolgens kom ik aan de lijn. De oestaz wilt de recitatie opnemen, maar omdat de telefoonverbinding zeer slecht is, vraagt hij ons om opnieuw aan de lijn te komen. Ondertussen heeft hij contact met een andere beller en luisteren we naar een religieus gezang. De zenuwen spelen op, het is alsof ik moet gaan reciteren voor de jury van “De Moslim factor”. Uiteindelijk kan ik na veel moeite toch mijn steentje bijdragen aan Mawloud 2006 door live en direct op RFM 94.0 Dakar soera Al-Layl te reciteren. Fijn! Gènant echter dat de oestaz in al zijn mash’Allah enthousiasme mij vergelijkt met astaghfiroellah Michael Jackson. Ik ging overigens nìet door naar de live shows ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.