woensdag 22 december 2010

Het Groot Dictee haalt Allah door het slijk

grootdictee.ntr.nl/page/dicteetekst?jaar=2010

Ik heb dat hele Groot Dictee niet gevolgd, weet ook niet wie er gewonnen heeft. Bij het doorspitten van Teletekst ben ik gestuit op wat heet de complete tekst van dat Groot Dictee en ik moet zeggen… Het is tot op zekere hoogte met veel humor geschreven! Uiteraard ben ik op zoek gegaan naar islam- en moslim-gerelateerde zinnen. Nou deze zijn er in overvloed. Met name in het eerste gedeelte:

De tijden zijn in zoverre interessant dat ze kakofonisch zijn; je moet bijwijlen je oren dichtstoppen tegen het tenhemelschreiende geblabla van de muezzins van de eeuwige vergelding in het ene oor en dat van de filistijnen van het geperoxideerde ressentiment in het andere.

Geüpgradede Hoekse en Kabeljauwse twisten: de shoarmabakkers versus de aardappeleters, allen met vuvuzela's bewapend; hun zuurstofarme hersentjes verkleinen je wereld en brengen haar binnen de afrastering van hun woestijngod of hun karikaturale weergave van joods-christelijke axioma's en verlichtingsidealen.

Ik ga er vanuit dat de inhoud van het Groot Dictee met een korrel zout genomen dient te worden (anders is het smakeloos). Dat gezegd hebbende wil ik je aandacht vestigen op een aantal begrippen die mij in de bovenstaande tekst zijn opgevallen. Voor jouw gemak heb ik deze begrippen gehighlight (is dit correct gespeld, oh redactie van het Groot Dictee?).

  • aan dat tenhemelschreiende geblabla etc wil ik geen woorden vuil maken (past bij de huidige tijdsgeest)
     
  • die beschrijving van de filistijnen van het geperoxideerde ressentiment is pas echt interessant, Wilders en zijn aanhangers worden hier namelijk neergezet als filistijnen, dus als vijanden van het Israëlische volk (leuk voor Geert)
     
  • ondanks de korrel zout krijg ik bij de benaming woestijngod tòch een nare smaak in de mond, hier wordt namelijk een karikaturale weergave van mijn Schepper neergezet door de redactie van het Groot Dictee, terwijl de karikaturale weergave van de joods-christelijke axioma's alleen wordt benóemd - God en JHWH worden juist níet door het slijk gehaald (zo heeft de redactie van het Groot Dictee zich tòch door de hedendaagse anti-islam-sentimenten laten meeslepen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.